Pages

Tuesday, September 24, 2013

Strategi Bagi Membantu Masalah Kemahiran Menulis

Strategi Bagi Membantu Masalah Kemahiran Menulis

            Tulisan merupakan lambang-lambang bunyi bahasa yang dipindahkan dalam bentuk grafik diatas medium seperti kertas, buku dan lain-lain bagi melahirkan perasaan, fikiran, dan idea. Tulisan bertujuan bagi melahirkan bunyi-bunyian yang bermakna  serta dijadikan sebagai alat komunikasi.
            Terdapat sebahagian kanak-kanak yang mengalami masalah kemahiran menulis dalam kehidupan mereka walaupun sudah menduduki bangku sekolah dan mempunyai guru untuk mengajar. Oleh itu, guru-guru perlu mengetahui dan membina strategi untuk membantu murid-murid yang masih tidak dapat menulis dengan baik yang disebabkan oleh beberapa faktor. Yang pertama sekali, guru harus sentiasa memberikan motivasi dan dorongan kepada murid agar mereka tidak mudah berputus asa dan sentiasa berusaha untuk memperbaiki kelemahan diri. Guru perlu memberikan peneguhan dan ganjaran apabila seseorang murid itu dapat melakukan tugasan yang diberikan dengan baik. Contohnya, apabila murid dapat menulis dengan tulisan yang teratur dan kemas, murid tersebut dibenarkan untuk bermain permainan elektronik di belakang kelas apabila waktu rehat.
            Seterusnya bagi mengatasi masalah tulisan yang tidak seragam, tidak konsisten, dan tidak kemas ialah guru menyediakan latihan bertulis dalam buku garis tiga dan buku berpetak. Guru menunjukkan contoh dan melatih murid menulis huruf dan perkataan pada buku tersebut dengan cara yang betul. Latihan yang konsisten dan berterusan perlu dilakukan bagi melatih tubi murid berkenaan. Guru juga boleh menyediakan permainan bahasa yang menarik bagi menarik perhatian murid untuk terus memberikan tumpuan disamping berasa seronok bermain semasa sedang belajar. Dengan itu, murid tidak berasa bosan dan objektif guru dapat dilaksanakan.
            Bagi mengatasi masalah jarak antara perkataan yang terlalu rapat pula, guru boleh mencadangkan kepada murid untuk menggunakan sebatang pensel diantara setiap satu perkataan sebagai penanda jarak. Dengan itu tulisan murid akan lebih mudah dibaca kerana tidak ditulis dalam jarak yang tidak sesuai lagi. Selain itu, kaedah menggunakan kertas surih juga boleh dilakukan. Murid dikehendaki untuk menyalin semula perkataan mengikut potongan kertas surih yang disediakan.
            Masalah pembalikan huruf yang dialami oleh murid dapat diatasi dengan latihan menulis huruf yang murid keliru secara berulang-ulang. Apabila sudah membuat latihan secara berulang-ulang, maka murid akan mengingati huruf itu sedikit demi sedikit. Guru juga boleh menyediakan kad huruf bagi melatih pengecaman murid terhadap huruf-huruf. Kad huruf boleh disediakan juga dalam bentuk timbul untuk murid menggunakan deria sentuhannya. Murid juga boleh dilatih menulis huruf menggunakan jari di udara atau di pasir. Dengan itu, murid akan lebih mengingati dan mengecam bentuk huruf dan dapat mengurangkan kekeliruan huruf. Latihan menyambung titik-titik dalam latihan menulis juga dapat melatih murid menulis perkataan dengan baik. Latihan menulis yang kerap seperti menyalin ayat pendek yang diberikan oleh guru dapat membantu murid menulis dengan baik dan melatih menulis ayat yang betul.
            Latihan koordinasi motor dan tangan perlu ditekankan oleh guru terhadap muridnya. Perkembangan motor halus yang baik dapat membantu murid memegang pensel dengan cekap untuk memudahkan murid menulis. Latihan tersebut terdiri daripada latihan menulis dari kiri ke kanan, latihan mewarna dari kiri ke kanan, dan latihan membentuk bulatan di udara, di atas meja, pasir, lantai tanpa menggunakan alat tulis. Aktiviti meniru tulisan boleh digunakan untuk melatih murid meniru bentuk huruf. Aktiviti ini dapat membantu murid membina keyakinan diri untuk menulis dan dapat melatih tangan dan mata untuk berkoordinasi. Masalah ejaan yang dihadapi oleh murid pula boleh diatasi dengan menggalakkan murid menulis sambil mengeja perkataan tersebut. Dengan itu, kesilapan semasa menulis dapat dikurangkan.
Guru tidak seharusnya memaksa murid untuk menyiapkan tugasan dengan segera dan tergesa-gesa. Guru harus memberikan masa yang lebih kepada murid dan perlu lebih bersabar menunggu murid menyudahkan tugasannya. Latihan yang berterusan dan konsisten dapat memberikan hasil yang baik dan akhirnya murid dapat memperbaiki kelemahan dari aspek penulisannya.


No comments:

 
Images by Freepik