Pages

Saturday, December 31, 2011

Entry akhir tahun ini

Assalamualaikum..
hai,..
Alhamdulillah sebelum sempat menjengah ke tahun 2012, aku dah berjaya mengubah susun atur perabot di ruang tamu dan bilik tidur.. hmm.. baru la dapat tukar mood baru ckit. x la bosan sgt, asyik memandang mende yang sama di tempat yang sama je..

Tahun baru yang bakal menjengah lagi beberapa minit je lagi ni maka bermaksud aku pun akan bakal berusia 22 tahun.. oh 22 tahun rupenyer. Bermakna aku makin meningkat dewasa dan perlu lebih bersikap matang dan menjadi lebih lagi bertanggungjawab. Sedih ke umur makin meningkat? x.. tapi hepy sebab itu bermakna tempoh aku belajar pun makin berkurang.. maka setelah ditolak tahun 2012, tinggal lagi 2 tahun je lagi pengajianku..

Harapan aku ditahun baru ni, aku akan menjadi lebih baik dari sebelum2 ni dan aku juga harap aku dapat sesuatu yang diigini.. Apa dia??.. ada la.. hehe.. kalo cakap, takut lau x dapat or x jadi, sediyh n malu plak..

hmm.. ok la minta diri dulu.
Bye dan Assalamualaikum..

Thursday, December 29, 2011

formspring.me

Ask me anything http://www.formspring.me/nidapink90

Wednesday, December 28, 2011

Hidup ini
boleh menjadi indah
jika kita pandai 
mengindahkannya
dan
mewarnakannya 
dengan warna-warna
yang 
ceria

:)

Wednesday, December 21, 2011


I 
know
who 
i
am

Wahai hati, bersabarlah dikau menghadapi dugaan hidup ini..
Memang kadang2 kita tertanya tanya,
mengapa dugaan sebegini, kesakitan ini, kesusahan ini, keperitan ini, kepedihan ini yang seringkali aku dapat.

Kata orang kadang2 Allah berikan ujian kepada hamba2 Nya kerana Dia sayang kepada hamba Nya,
Allah akan berikan dugaan kepada hamba-hamba Nya setakat mana yang hamba Nya mampu menghadapinya.
Kadang-kadang juga Allah berikan dugaan kepada kita agar kita sentiasa mengingati Nya dimana kita ini  sering alpa dan lalai dalam mentaati Nya.

Dr M pernah kata, Melayu mudah lupa. Ya, sebagai manusia kita memang kadang kala sering lupa dengan kesenangan dan keseronokan dan kebahgiaan yang kita peroleh di dunia ini hingga lalai dalam menurut perintah kepada Allah.
Kadang-kadang kita sering abaikan peluang yang sering Allah berikan kepada kita untuk bertaubat,untuk beribadah, dan berbuat baik sesama makhluk Allah.
Kemudian bila kita dalam kesedihan, kesusahan, barulah kita ingat dan kembali semula kepada Allah. Merancang memang mudah. Hendak laksanakannya kadang kala banyak dugaan dan rintangan yang dihadapi. Jika kita mahu mendapat keredhaan Allah, maka perlulah kita berusaha ke arah itu.

Kadang2 memang aku berasa sedih, patah hati, kecewa dalam hidup. Memang kita x boleh nak puaskan hati sendiri sentiasa dan memang kita tak mampu nak senangkan hati semua orang. Tapi aku tetap mencuba untuk kearah itu. Aku cuba menjadi seorang yang memahami, prihatin, aku cuba bersangka baik , aku cuba segalanya tapi kadang2 aku merasakan aku tidak dapat setimpal dengan apa yang aku lakukan. Kadang2 aku rasa lebih teruk berlaku pada diriku. Sampai bila ia harus berlaku? Mengapa? Mengapa aku rasa macam aku je yang sesak2 fikirkan untuk menjaga hati dan mengenang orang lain? Ya, memang aku pun hamba Allah yang punya kekurangan. Aku pun banyak berbuat salah dan melukakan hati dan perasaan orang. Aku minta maaf. Mungkin itulah balasannya.

Mungkin benar Allah memberikan ujian, dugaan, kesedihan, dan kekecewaan pada diriku kerana ingin aku menjadi hamba Nya yang lebih sabar, baik, mentaatiNya dan lebih mengingati Nya. Mungkin benar, Allah benar2 menyayangiku kerana itulah Dia memberikan ujian dan dugaan itu kepada ku. Mungkin kebahgiaan sebenar bukan milikku selamanya didunia ini.

Allah itu maha mengetahui. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk diriku dan mungkin rezki ku, hidupku dimasa akan datang adalah lebih baik dari sekarang.. tiada siapa yang tahu melainkan Dia Yang Mutakabbir


Sunday, December 18, 2011

Bila kita bersahabat......................

Hai,.. Assalamualaikumwarahmatullah..

hmmm...dah berapa lama aku x update blog nie. Malam ni rasa nak update sesuatu tapi x pasti nak tulis pasal apa. Tiba2 terdetik lak dihati mengenai persoalan sahabat.

Aku yakin, korang semua mesti ada ramai kawan. Tapi dalam banyak2 kawan tu tak semestinya semuanya dapat menjadi sahabat kepada kita? Ada beza ke?.. Bagi aku ada bezanya antara kawan dengan sahabat itu.

Sahabat tu bagi aku, kawan yang betul2 boleh dianggap kawan yang sejati. Yang sentiasa ada untuk kita dalam apa jua keadaan kita disaat senang atau susah. Kadang2 dia tahu je bila kita dalam keadaan susah dan sedia membantu kita walaupun kita tidak memintanya.

Tapi, sebelum tu adakah diri kita sendiri itu dikira sahabat yang baik juga? Jika kita mahukan sahabat yang sebegitu, kita patut jadikan diri kita sendiri sebagai seorang sahabat yang sejati juga. Perlu ada saling 'give' and 'take'. Faham tak apa yang saya maksudkan?

Dalam persahabatan, kita tak boleh ada sikap mementingkan diri sendiri. Bila disaat kita memerlukan dia, kita boleh je ajak dia teman kita,kesan sini, dengar masalah kita, luahan kita. Tapi bila tiba giliran dia pula, kita tidak ada disisinya. Kita lebih mementingkan hal lain yang dikira boleh ditangguhkan dahulu dan memberi kepentingan kepada diri kita. Adilkah begitu?

Dalam persahabatan juga kadang2 kita ada terlajak kata dan bergurau secara berlebihan. Jika kita sedar, sebaiknya kita memohon maaf lah kepada sahabat kita itu dan cuba elakkan dari mengulanginya lagi. Dalam SMS juga, ayat tu walaupun ringkas tetapi biarlah bersesuaian dan tidak menimbulkan salah faham dan boleh melukakan hati. Jika mahu meminta sesuatu atau  berjanji temu dengan sahabat jika boleh sila gunakan perkataan yang sesuai seperti 'boleh tak kalo kita...' atau ' tolong.....'  atau   ' kalo kita...........boleh tak/ok tak?'   atau  ' jom kita................'     Jangan terus menggunakan perkataan seperti  ' kita pergi makan jam 8 ni'  /   'datang sekarang'  .. ia kelihatan seperti suatu perintah atau arahan. Sesetengah orang, mereka tidak suka begitu dan terasa seperti diarah2 kan. Tetapi jika sahabat kita itu seorang yang memahami dan tidak kisah sangat mungkin tidak mengapa tetapi sebaiknya elakkan lah. Bukankah hati sahabat perlu dijaga?...

Bila sahabat kita berjaya meraih sesuatu kemenangan atau tiba hari istimewanya  ke atau dia ceritakan sesuatu yang menggembirakannya ke, kita boleh gembirakannya. Tunjukkan muka yang ceria, tunjukkan kita juga turut berkongsi rasa gembira itu dengannya dan tunjukkan keterujaan kita. Berikan kata2 yang bersesuaian. seperti ' wah, seronoknya beruntunglah kau'  ,  'wah, tahniah la kawan. aku pun tumpang gembira gak untuk kau'  , 'yeke, mesti cantik baju baru tu, tengok2! ' . Janganlah buat tak tahu je dan diam seolah olah tiada apa2 berlaku pada hari itu. Dia pasti turut gembira dan senang hati. BUkankah kita turut mendapat pahala jika menggembirakan hati orang lain?..

Dan lagi satu, jika boleh janganlah terlalu memendam atau kurang berkongsi cerita atau luahan perasaan kepada sahabat kita itu. Dalam bersahabat, sahabat kita itu sedikit sebanyak sudah tentu mahu mengetahui apa saja yang berlaku dalam hidup kita mahupun sesuatu yang menggembirakan atau yang menyedihkan. Bukan bersifat penyibuk tetapi pasti dia akan berasa lebih dihargai dan diperlukan apabila kita sering berkongsi cerita dan saling berkongsi rahsia dengannya. Walaupun kadang kala sahabat kita itu mungkin tidak mampu menyelesaikan masalah yang kita hadapi  tetapi, sudah pasti sebagai orang yang dekat dengan kita selain family kita wajarlah dia mahu mengetahui apa yang berlaku dalam hidup kita. Bagaimana perasaan anda sekiranya sesuatu telah berlaku pada sahabat anda itu tetapi kita mendengarnya daripada mulut orang lain yang kurang rapat dengannya? sedangkan kita lah sahabatnya yang sering bersama dia saban hari? tidak pula dia bercerita dengan kita.. sudah pasti berasa kecil hati, tersinggung, dan rasa seperti tidak dihargai..


Walauapa pun, dalam bersahabat sikap saling memahami, bertolak ansur, saling mempercayai, jujur, dan saling memafkan itu adalah penting sekali. Jika tidak mungkin kita akan banyak berlaku perbalahan dan berlaku lah seperti sikap duri dalam daging. Jangan sesekali menikam sahabat kita dari belakang. Jangan sebarkan aib sahabat kita itu. Sedangkan kita sendiri pun ada aib dan kelemahan tersendiri. Mengapa perlu nak sebar2 kan aib orang lain?.. Jika sahabat kita berbuat salah tegurlah secara baik dan berhikmah. Jangan sesekali memandang rendah dan memperkecilkan sahabat kita. Kadang2 kita tak tahu pun sebenarnya sahabat kita itu mempunyai sesuatu ilmu, kemampuan dan kelebihan yang tidak kita jangkakan. Mungkin selama ini dia menyembunyikanya, atau tidak pernah berpeluang menunnjukkannya. Siapa tahu kan..

Baiklah rakan2 diluar sana, bersahabatlah dengan insan yang benar2 bergelar sahabat. Pilihlah sahabat yang boleh membimbing diri kita ke jalan yang baik


Jika kita berkawan dengan penjual minyak wangi, sedikit sebanyak bauan wangi tu pasti ada terlekat sedikit pada diri kita,


Tetapi jika kita berkawan dengan tukang besi, sedikit sebanyak pun , percikan besi itu kotorannya, debunya pasti ada terlekat sedikit pada diri kita..


Ada faham ka?


:) Wassalam...

Wednesday, December 14, 2011

Monday, December 12, 2011

Ku Ingin Petik Bintang Di Langit. Bolehkah?! tercapaikah impianku itu?!

Pernah x korang terpikir,
kenapa kadangkala atau seringkali atau sememangnya
kita tidak dapat apa yang kita inginkan, kita idam-idamkan dan yang kita angan-angankan?..

Kadangkala kita berasa kecewa,
berasa sedih,
dan tertanya tanya.
Mengapa kita x dikurniakan dan diberikan apa yang kita inginkan,
yang kita mahukan,
yang kita idam-idamkan itu?..

Mungkin kita hanya sekadar mampu berangan-angan,
atau hanya memilikinya didalam mimpi.

Sekiranya semua itu berlaku pada diri kita,
berusahalah untuk menggapainya sekiranya mampu dan ia muhasabah.

tetapi,

seandainya ia agak mustahil untuk digapai,
fikir-fikirkanlah,
hidup didunia ini
tidak selalu Allah berikan semua yang kita impikan,
kita semua tidak dijadikan dengan begitu sempurna tanpa cacat cela oleh Allah.

Ketahuilah, 
masing-masing dikurniakan oleh Allah dengan kelebihan dan rezeki masing-masing,
yang tidak sama dimiliki oleh semua orang.

Tak semua perkara yang kita inginkan itu adalah yang terbaik untuk kita.

Mungkin ada perkara lain yang lebih baik dijadikan untuk kita,
tetapi,
tidak dimiliki oleh orang lain walaupun orang tersebut memiliki apa yang kita inginkan.
Mungkin juga apa yang orang lain tidak miliki itu
adalah menjadi milik kita.

Ingatlah kehidupan kita di dunia ini adalah tidak kekal abadi.
Maka janganlah terlalu memikirkan
dan
berasa sedih dengan apa yang tidak dapat kita perolehi di dunia ini.

Bersyukurlah dengan apa yang dikurniakan Allah kepada kita.
Berpijaklah dimuka bumi yang nyata.

Elakkan berasa terlalu taksub dan kagum kepada sesuatu yang terlalu kita inginkan
tetapi
sukar
dan
mustahil
untuk kita gapai.

Ia akan menjadikan kita tidak bersyukur dengan apa yang kita miliki pada hari ini.

Fikir-fikirkanlah...
 
Images by Freepik