Pages

Wednesday, December 21, 2011


Wahai hati, bersabarlah dikau menghadapi dugaan hidup ini..
Memang kadang2 kita tertanya tanya,
mengapa dugaan sebegini, kesakitan ini, kesusahan ini, keperitan ini, kepedihan ini yang seringkali aku dapat.

Kata orang kadang2 Allah berikan ujian kepada hamba2 Nya kerana Dia sayang kepada hamba Nya,
Allah akan berikan dugaan kepada hamba-hamba Nya setakat mana yang hamba Nya mampu menghadapinya.
Kadang-kadang juga Allah berikan dugaan kepada kita agar kita sentiasa mengingati Nya dimana kita ini  sering alpa dan lalai dalam mentaati Nya.

Dr M pernah kata, Melayu mudah lupa. Ya, sebagai manusia kita memang kadang kala sering lupa dengan kesenangan dan keseronokan dan kebahgiaan yang kita peroleh di dunia ini hingga lalai dalam menurut perintah kepada Allah.
Kadang-kadang kita sering abaikan peluang yang sering Allah berikan kepada kita untuk bertaubat,untuk beribadah, dan berbuat baik sesama makhluk Allah.
Kemudian bila kita dalam kesedihan, kesusahan, barulah kita ingat dan kembali semula kepada Allah. Merancang memang mudah. Hendak laksanakannya kadang kala banyak dugaan dan rintangan yang dihadapi. Jika kita mahu mendapat keredhaan Allah, maka perlulah kita berusaha ke arah itu.

Kadang2 memang aku berasa sedih, patah hati, kecewa dalam hidup. Memang kita x boleh nak puaskan hati sendiri sentiasa dan memang kita tak mampu nak senangkan hati semua orang. Tapi aku tetap mencuba untuk kearah itu. Aku cuba menjadi seorang yang memahami, prihatin, aku cuba bersangka baik , aku cuba segalanya tapi kadang2 aku merasakan aku tidak dapat setimpal dengan apa yang aku lakukan. Kadang2 aku rasa lebih teruk berlaku pada diriku. Sampai bila ia harus berlaku? Mengapa? Mengapa aku rasa macam aku je yang sesak2 fikirkan untuk menjaga hati dan mengenang orang lain? Ya, memang aku pun hamba Allah yang punya kekurangan. Aku pun banyak berbuat salah dan melukakan hati dan perasaan orang. Aku minta maaf. Mungkin itulah balasannya.

Mungkin benar Allah memberikan ujian, dugaan, kesedihan, dan kekecewaan pada diriku kerana ingin aku menjadi hamba Nya yang lebih sabar, baik, mentaatiNya dan lebih mengingati Nya. Mungkin benar, Allah benar2 menyayangiku kerana itulah Dia memberikan ujian dan dugaan itu kepada ku. Mungkin kebahgiaan sebenar bukan milikku selamanya didunia ini.

Allah itu maha mengetahui. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk diriku dan mungkin rezki ku, hidupku dimasa akan datang adalah lebih baik dari sekarang.. tiada siapa yang tahu melainkan Dia Yang Mutakabbir


No comments:

 
Images by Freepik