Pages

Tuesday, February 28, 2012


Ya Allah lindungilah aku dan jagalah aku dari semua perkara di atas. Jagalah iman, hati dan kehormatanku.. Aminnn..........

Thursday, February 23, 2012

Busy? tapi dengan solat, ke-busy-ian kita itu akan dipermudahkan. Insya Allah



Kalau ditranslatekan ayat dlm gambar diatas ni membawa maksud kepada - ' kehidupan kita yang sentiasa sibuk ni kan membuat kan kita rasa susah nak menunaikan solat, tapi sebenarnya dengan solat itulah yang memudahkan lagi kehidupan kita, memudahkan lagi segala urusan kerja kita walaupun sedang dalam keadaan sibuk.'  Betul tak??

Jadi jangan jadikan kesibukan dengan kerja, pelajaran or sebagainya membuatkan kita x menyempat pulak nak solat. Solat tu kan umpama tiang agama. Kalau x mendirikannya, samalah seperti kita meruntuhkan tiang agama kita sendri. Hmm..sanggup ke kita nak meruntuhkan tiang agama kita sendiri?

Kalau kita sentiasa mengingati Allah, jaga hubungan kita dengan Allah, Selalu beribadah kepada Nya termasuklah amalan2 sunat, insya Allah pasti Allah juga ingatkan kita, Dia pun sentiasa jaga kita, selalu memberikan rezeki, rahmat, kurniaan dan mengkabulkan permintaan kita.

Cuba kita perhatikan tafsir Quran kita surah yg ke 52, surah adz-Dzariyat,ayat yg ke 56 hingga 58.

(56) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka BERIBADAH kepada-Ku.
(57) Aku tidak menghendaki rezeki sedikit pun dari mereka dan Aku tidak menghendaki agar mereka memberi makan kepada-Ku.
(58) Sungguh Allah, Dia-lah Pemberi rezeki yang mempunyai kekuatan lagi sangat kokoh.


Jadi wahai sahabat2 ku sekalian, marilah sama2 kita perbaiki diri dan lebih mendekati diri kepada Allah. Dirikan solat diawal waktu, khusyuk dan bersungguh sungguh dalam menunaikan solat. Bukan sekadar belajar je nak bersungguh sungguh.. Solat pun kita kena sungguh-sungguh juga. Kalau keluar berjalan tu, solat jangan tinggal. Di samping itu, tambahkan lah juga amlan2 sunat kita. Sambil2 duduk saja2 tu pun boleh berzikir dalam hati.. Dimana-mana pun kita boleh beribadah kpd Allah.. Dan jangan lupa berselawat juga kepada Rasulullah S.A.W. Moga2 kita sama2 dapat syafaaat dari Rasullullah kelak..

Monday, February 20, 2012

Orang yang ingin dicintai itu
perlulah terlebih dahulu lebih lagi mencintai Allah.
Jika dia sering lupa dan tidak mengingati Allah
untuk apa dia mencintai makhluk ciptaan Allah 
sedangkan yang lebih menjadi keutamaan itu,
dia tidak utamakan dahulu.



Saturday, February 18, 2012

selangkah juga ayahnya itu hampir ke neraka.

Assalamualaikum..

hari ini aku nak bercakap sedikit mengenai aurat.
hanya sedikit teguran untuk diri sendiri dan pada sahabat2 sekalian.

tanya pada diri kita sendiri, adakah diri ini sudah cukup menutup aurat?
Kepada sahabat muslimin, adakah diri itu sentiasa memakai seluar hingga kebawah lututnya walaupun ketika sedang bermain bola? Apa salah nya bagi yang suka memakai seluar pendek itu, pakailah seluar yang labuh sedikit hingga ke bawah lutut. Bukan susah pun muslimin nak jaga aurat dengan sempurna..hehe.. betul ke tidak?

Bagi muslimat pula dan juga pada diri sendiri, adakah ketika keluar sahaja dari rumah sentiasa memakai tudung yang cukup syarat seperti tudung yang tidak jarang, labuh hingga menutupi dada,. Memakai baju yang berlengan panjang dan tidak menampakkan bentuk badan? Adakah diri itu memakai kasut yang bertutup atau memakai stokin kaki? Kerana aurat muslimah adalah seluruhnya kecuali muka dan tapak tangan. So, kaki pun aurat kan? Jika nak bermake up or berbedak sedikit janganlah keterlaluan hingga menjada tabarruj pula.. hehe..

Peringatan ini semua untuk pada diriku sendiri dan juga kepada semua sahabat2 dan pembaca2 semua. Aku juga kadang kala lalai dan alpa serta tidak sempurna.. Sama2 lah kita sentiasa membaiki diri dan bertaubat kpd Allah..

Wednesday, February 15, 2012

Tuesday, February 14, 2012

Terima Kasih Ya Allah


Terima kasih Ya Allah
diatas semua pemberian Mu,
kurniaan Mu,
Rezki dari Mu,
Kefahaman yang diberi oleh Mu,
kasih sayang dan
semuanya yang aku dapat
 dulu, semalam, hari ini dan 
Insya Allah pada hari2 seterusnya.

Alhamdulillah...

Thursday, February 2, 2012

Wednesday, February 1, 2012

i-CitY

Assalamualaikum..

hai, semua apa khabar?
cume nak citer aku dah pergi I-City.. ok2, i know awak2 semua ramai yang dah pergi kan. hmm... tp aku ni pun walaupun nama je dok kat KL ni tp x berpeluang pun lagi nak pergi. so smlm aku dan kawan2 kelas pun bertolak lah ke I-City dan tiba dlm pukul 1240 t/mlm.

so, aku share la ckit gmbr2 kami kat sana :















Terima kasih kpd semua kawan2 ku yg dapat keluar pada mlm tu walaupun balek lewat,
terima kasih kepada yg jd driver, yg bg guna kereta,
dan terima kasih kpd tukang2 amek gmbr juga.



Alangkah indahnya hidup ini
dengan ukhwah persahabatan yang utuh.
Segala salah faham dan perselisihan dapat dielakkan,
saling menghargai dan menghormati
serta saling mengasihi.
Semoga persahabatan yang jujur dan ikhlas berpanjangan
dan tidak dilupakan..
 
Images by Freepik