Pages

Sunday, December 18, 2011

Bila kita bersahabat......................

Hai,.. Assalamualaikumwarahmatullah..

hmmm...dah berapa lama aku x update blog nie. Malam ni rasa nak update sesuatu tapi x pasti nak tulis pasal apa. Tiba2 terdetik lak dihati mengenai persoalan sahabat.

Aku yakin, korang semua mesti ada ramai kawan. Tapi dalam banyak2 kawan tu tak semestinya semuanya dapat menjadi sahabat kepada kita? Ada beza ke?.. Bagi aku ada bezanya antara kawan dengan sahabat itu.

Sahabat tu bagi aku, kawan yang betul2 boleh dianggap kawan yang sejati. Yang sentiasa ada untuk kita dalam apa jua keadaan kita disaat senang atau susah. Kadang2 dia tahu je bila kita dalam keadaan susah dan sedia membantu kita walaupun kita tidak memintanya.

Tapi, sebelum tu adakah diri kita sendiri itu dikira sahabat yang baik juga? Jika kita mahukan sahabat yang sebegitu, kita patut jadikan diri kita sendiri sebagai seorang sahabat yang sejati juga. Perlu ada saling 'give' and 'take'. Faham tak apa yang saya maksudkan?

Dalam persahabatan, kita tak boleh ada sikap mementingkan diri sendiri. Bila disaat kita memerlukan dia, kita boleh je ajak dia teman kita,kesan sini, dengar masalah kita, luahan kita. Tapi bila tiba giliran dia pula, kita tidak ada disisinya. Kita lebih mementingkan hal lain yang dikira boleh ditangguhkan dahulu dan memberi kepentingan kepada diri kita. Adilkah begitu?

Dalam persahabatan juga kadang2 kita ada terlajak kata dan bergurau secara berlebihan. Jika kita sedar, sebaiknya kita memohon maaf lah kepada sahabat kita itu dan cuba elakkan dari mengulanginya lagi. Dalam SMS juga, ayat tu walaupun ringkas tetapi biarlah bersesuaian dan tidak menimbulkan salah faham dan boleh melukakan hati. Jika mahu meminta sesuatu atau  berjanji temu dengan sahabat jika boleh sila gunakan perkataan yang sesuai seperti 'boleh tak kalo kita...' atau ' tolong.....'  atau   ' kalo kita...........boleh tak/ok tak?'   atau  ' jom kita................'     Jangan terus menggunakan perkataan seperti  ' kita pergi makan jam 8 ni'  /   'datang sekarang'  .. ia kelihatan seperti suatu perintah atau arahan. Sesetengah orang, mereka tidak suka begitu dan terasa seperti diarah2 kan. Tetapi jika sahabat kita itu seorang yang memahami dan tidak kisah sangat mungkin tidak mengapa tetapi sebaiknya elakkan lah. Bukankah hati sahabat perlu dijaga?...

Bila sahabat kita berjaya meraih sesuatu kemenangan atau tiba hari istimewanya  ke atau dia ceritakan sesuatu yang menggembirakannya ke, kita boleh gembirakannya. Tunjukkan muka yang ceria, tunjukkan kita juga turut berkongsi rasa gembira itu dengannya dan tunjukkan keterujaan kita. Berikan kata2 yang bersesuaian. seperti ' wah, seronoknya beruntunglah kau'  ,  'wah, tahniah la kawan. aku pun tumpang gembira gak untuk kau'  , 'yeke, mesti cantik baju baru tu, tengok2! ' . Janganlah buat tak tahu je dan diam seolah olah tiada apa2 berlaku pada hari itu. Dia pasti turut gembira dan senang hati. BUkankah kita turut mendapat pahala jika menggembirakan hati orang lain?..

Dan lagi satu, jika boleh janganlah terlalu memendam atau kurang berkongsi cerita atau luahan perasaan kepada sahabat kita itu. Dalam bersahabat, sahabat kita itu sedikit sebanyak sudah tentu mahu mengetahui apa saja yang berlaku dalam hidup kita mahupun sesuatu yang menggembirakan atau yang menyedihkan. Bukan bersifat penyibuk tetapi pasti dia akan berasa lebih dihargai dan diperlukan apabila kita sering berkongsi cerita dan saling berkongsi rahsia dengannya. Walaupun kadang kala sahabat kita itu mungkin tidak mampu menyelesaikan masalah yang kita hadapi  tetapi, sudah pasti sebagai orang yang dekat dengan kita selain family kita wajarlah dia mahu mengetahui apa yang berlaku dalam hidup kita. Bagaimana perasaan anda sekiranya sesuatu telah berlaku pada sahabat anda itu tetapi kita mendengarnya daripada mulut orang lain yang kurang rapat dengannya? sedangkan kita lah sahabatnya yang sering bersama dia saban hari? tidak pula dia bercerita dengan kita.. sudah pasti berasa kecil hati, tersinggung, dan rasa seperti tidak dihargai..


Walauapa pun, dalam bersahabat sikap saling memahami, bertolak ansur, saling mempercayai, jujur, dan saling memafkan itu adalah penting sekali. Jika tidak mungkin kita akan banyak berlaku perbalahan dan berlaku lah seperti sikap duri dalam daging. Jangan sesekali menikam sahabat kita dari belakang. Jangan sebarkan aib sahabat kita itu. Sedangkan kita sendiri pun ada aib dan kelemahan tersendiri. Mengapa perlu nak sebar2 kan aib orang lain?.. Jika sahabat kita berbuat salah tegurlah secara baik dan berhikmah. Jangan sesekali memandang rendah dan memperkecilkan sahabat kita. Kadang2 kita tak tahu pun sebenarnya sahabat kita itu mempunyai sesuatu ilmu, kemampuan dan kelebihan yang tidak kita jangkakan. Mungkin selama ini dia menyembunyikanya, atau tidak pernah berpeluang menunnjukkannya. Siapa tahu kan..

Baiklah rakan2 diluar sana, bersahabatlah dengan insan yang benar2 bergelar sahabat. Pilihlah sahabat yang boleh membimbing diri kita ke jalan yang baik


Jika kita berkawan dengan penjual minyak wangi, sedikit sebanyak bauan wangi tu pasti ada terlekat sedikit pada diri kita,


Tetapi jika kita berkawan dengan tukang besi, sedikit sebanyak pun , percikan besi itu kotorannya, debunya pasti ada terlekat sedikit pada diri kita..


Ada faham ka?


:) Wassalam...

No comments:

 
Images by Freepik