Pedagogi Relevan Budaya
Dan Kepelbagaian Kelompok
Menurut
Esah Sulaiman (2004), pedagogi berasal daripada perkataan Latin yang bererti
kaedah mengajar kanak-kanak. Kemudian ia telah berkembang dan digunakan dalam
konteks pengajaran untuk semua peringkat pusat pembelajaran seperti sekolah dan
peringkat pengajian tinggi. Shafritz (1997 dalam Esah Sulaiman, 2004) pula
mengatakan bahawa pedagogi ialah prinsip dan kaedah pengajaran. Ia meliputi
pelbagai aspek yang berkait dengan penyampaian ilmu kepada murid. Ia turut
dapat ditakrifkan sebagai kemahiran mengajar yang digunakan oleh guru untuk
menyampaikan pengetahuan yang khusus dalam sesuatu bidang. Guru yang memiliki
kemahiran pedagogi yang tinggi dapat menggunakan pelbagai kemahiran dan
kebolehan untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif.
Pedagogi yang relevan menggunakan pelbagai strategi
pengajaran dan pembelajaran untuk menjadikan pembelajaran menjadi lebih bermakna
(Syed Ismail Syed Mustapa,2013). Cruickshank (1995 dalam Esah Sulaiman, 2004)
menjelaskan bahawa pedagogi ialah seni dan sains pengajaran yang meliputi
prinsip, strategi, kaedah, teknik, dan pelbagai pertimbangan untuk menjayakan
sesuatu pengajaran. Pengajaran dikatakan sebagai suatu seni adalah kerana
setiap murid mempunyai perbezaan individu dan guru harus memilih kaedah yang bersesuaian
dengan murid bagi memenuhi keperluan murid yang terdiri daripada pelbagai
kelompok etnik dan ras. Manakala pengajaran dikatakan sebagai sains pengajaran
adalah kerana setiap pengajaran yang berlaku perlu dilaksanakan dengan
sistematik dengan maklum balas tentang pengajaran digunakan untuk
mempertingkatkan mutu pengajaran pada masa hadapan (Highet 1950 dalam Esah
Sulaiman, 2004).
Dalam pedagogi seseorang guru, penekanan terhadap
pengintegrasian pengetahuan, kemahiran asas serta memupuk nilai murni adalah
perlu bagi memastikan perkembangan yang menyeluruh bersesuaian dengan kebolehan
murid yang relevan dengan budaya yang diamalkan. Guru perlu mempunyai rasa
tanggungjawab untuk memenuhi keperluan murid tanpa ada sikap prejudis terhadap
murid yang mempunyai pelbagai budaya. Ini adalah kerana sekolah dilihat sebagai
institusi yang melahirkan kanak-kanak yang mengikut kehendak masyarakat. Gay
(2000 dalam Dr. Noriati bt A. Rashid, 2008) mengatakan bahawa para guru perlu
memberikan perhatian kepada murid-murid yang berlatar belakangkan pelbagai
budaya agar sesi pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan.
Antara tujuan pedagogi relevan budaya ialah supaya
pengelolaan, pengurusan, dan pengajaran guru mengambil kira akan sensitiviti
budaya. Ini adalah penting kerana tanpa keprihatinan sosial budaya, pedagogi
guru tidak berjalan dengan lancar. Selain itu, guru harus berinteraksi dengan
positif untuk memupuk sifat bangga akan budaya masing-masing. Dengan itu tidak
wujudlah masalah generasi muda yang tidak mengenal budaya yang terdapat dalam
Malaysia. Persefahaman dan permuafakan dapat dipupuk dalam kalangan murid-murid
dan guru melalui pedagogi relevan budaya dan ia dapat menghasilkan kesepaduan
perolehan ilmu, kemahiran, dan sikap yang holistik. Guru juga bertindak sebagai
pengantara persekitaran rumah dan sekolah bagi murid yang mempunyai budaya yang
berbeza antara murid yang lain.
Menurut Guittierez
dan Ladson Billings (1994 dalam Dr. Noriati bt A. Rashid, 2008)
ciri-ciri pedagogi relevan budaya ialah murid mempunyai pengetahuan, konsep,
kemahiran, dan strategi yang dipelajari daripada situasi pelbagai budaya ke
dalam kesepaduan ilmu dan nilai tanpa ada sikap prejudis. Murid juga memahami
latar belakang sendiri dan rakan yang berlainan budaya. Walaupun belajar dalam
keadaan yang pelbagai budaya, ia tetap dapat menyatupadukan pengetahuan
merentasi budaya. Pedagogi ini turut memotivasikan murid belajar secara kontekstual
iaitu dengan mengambilkira pengalaman murid yang berbeza.
Mengikut James S.Coleman (dalam Mohd Salleh Lebar, 1998)
terdapat empat ciri konsep persamaan pendidikan iaitu pendidikan percuma pada
satu peringkat, mempunyai kurikulum yang sama untuk semua murid, dan semua
murid pelbagai latar belakang berpeluang untuk bersekolah yang sama. Oleh itu,
para pendidik tidak boleh terlalu bias kepada kelompok majoriti dan perlu lebih
bersikap adil kepada semua murid. Usaha kerajaan untuk menerapkan pendidikan
kebangsaan yang terdiri berbilang budaya telah dimulakan bermula dari wujudnya
Penyata Razak 1957.
Guru perlu memilih strategi, kaedah, dan teknik yang
bersesuaian mengikut keadaan kelas dan kerelevan budaya dalam pedagogi
pendidikan. Menurut Ng Kim Choy dari Jabatan Ilmu Pendidikan, Institut
Perguruan Sandakan, Sabah kaedah pengajaran adalah terdiri daripada beberapa
langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang tertentu. Pengajaran yang
dimaksudkan pula ialah segala aktiviti seseorang untuk menghasilkan perubahan
tingkah laku yang agak kekal. Setiap kaedah pengajaran mempunyai teknik-teknik
yang tertentu. Mengikut Edward M. Anthony (1963 dalam Mok Soon Sang, 2002)
kaedah ialah satu ikhtiar keseluruhan dikehendaki dalam satu set prosedur yang tersusun
berlandaskan kepada sesuatu pendekatan yang dipilih.
Menurut Ng Kim Choy juga pendekatan pengajaran merupakan
haluan atau aspek yang digunakan untuk memulakan proses pengajaran sesuatu isi
pelajaran atau sesuatu kemahiran. Pendekatan pengajaran yang sering digunakan
oleh guru ialah pendekatan induktif, deduktif, dan eklektik. Mengikut kamus
dewan (1998 dalam Mok Soon Sang, 2002) pendekatan merupakan cara atau
langkah-langkah yang diambil bagi memulakan dan melaksanakan sesuatu tugas
seperti mengatasi masalah. Pendekatan yang berasaskan pengelolaan murid ialah
pendekatan individu, pasangan, berkumpulan, kelas bercantum dan sebagainya.
Guru perlu menyampaikan pengajaran mengikut tema-tema tertentu dan hendaklah
tidak menyentuh sensitiviti budaya murid.
Srategi pula ialah suatu susunan pendekatan-pendekatan
dan kaedah-kaedah untuk mencapai sesuatu maklumat dengan menggunakan masa,
tenaga, dan kemudahan. Biasanya guru akan menggabungkan beberapa pendekatan
dengan kaedah mengajar tertentu. Menurut Mok Soon Sang (2002), strategi itu
merupakan rancangan sesuatu tindakan atau operasi yang berkesan. Strategi yang
dipih haruslah berdasarkan pertimbangan terhadap teori pembelajaran, pendekatan
kaedah dan teknik mengajar. Ia juga harus bersesuaian dengan kepelbagaian
budaya murid-murid.
Teknik mengajar ialah kemahiran guru untuk mengelola dan
melaksanakan kaedah mengajar dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (Mok
Soon Sang, 2002). Antara teknik mengajar yang biasa digunakan oleh para guru
ialah teknik bercerita, perbincangan, latih tubi, demonstrasi, penyoalan, main
peranan, simulasi, sumbang saran, dan sebagainya. Menurut Mok Soon Sang (2002)
juga, tujuan teknik mengajar ini ialah untuk menarik minat murid, mengekalkan
perhatian dan membangkitkan perasaan ingin tahu murid supaya pengajaran guru
berjaya mencapai objektif yang disasarkan. Teknik mengajar yang dipilih guru
hendaklah bersesuaian dengan murid mengikut usia, minat, kebolehan, kecerdasan,
perbezaan individu dan budaya.
Terdapat beberapa pendekatan pedagogi yang relevan untuk
diamalkan dalam pelbagai budaya murid iaitu :
Rajah 1: Pendekatan pedagogi yang relevan diamalkan
Kaedah direktif ialah belajar melalui penerangan secara
langsung kepada murid tentang kepelbagaian budaya dan diikuti oleh ujian
kefahaman dan latihan. Fokus diberikan kepada kemahiran asas. Dalam pendekatan
ini guru bertindak sebagai model kepada murid-muridnya. Contoh strategi
pengajaran yang boleh digunakan ialah kuliah, latih tubi, dan demonstrasi.
Kaedah kuliah bermaksud kaedah penerangan untuk menyampaikan maklumat yang agak
banyak dalam tempoh tertentu. (Esah Sulaiman, 2004). Kaedah latih tubi merujuk
kepada latihan yang diberikan guru kepada murid secara berterusan untuk melatih
kemahiran dan kebolehan dalam sesuatu isi pelajaran. Manakala demonstrasi pula
ialah satu jenis teknik pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan kemahiran
guru mendemonstrasikan cara atau langkah melakukan sesuatu aktiviti di hadapan
murid (Mok Soon Sang, 2002).
Kaedah mediatif pula merujuk kepada guru yang menggunakan
bahan media dalam pembelajaran kelas. Melalui kaedah ini, murid diajar
mengaplikasikan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah, membuat keputusan,
mengenal pasti andaian, dan hipotesis berkaitan budaya. Contoh bahan yang
digunakan melalui teknik mediatif ialah penggunaan komputer, buku elektronik,
dan penggunaan video. Menurut Mohd Arif Hj. Ismail dan Rosnaini Hj. Mahmud
(2001) dalam jurnal Teknologi Pendidikan, penggunaan teknik video dapat
melibatkan murid dengan aktif dan memupuk nilai kerjasama dan saling bantu
membantu.
Kaedah generatif menggalakkan murid menjana idea-idea
kritis dan kreatif yang sesuai dengan budaya yang diketengahkan. Dengan itu,
murid akan dapat menyelesaikan masalah dengan menggunakan pemikiran yang kritis
dan kreatif serta membuat pertimbangan untuk meneruskan budaya yang relevan
dalam kehidupannya.
Kaedah kontekstual iaitu murid mengaitkan bahan
pengajaran dan pembelajaran kepada situasi dunia sebenar. Kaedah ini dapat
meningkatkan motivasi murid untuk membuat perkaitan antara ilmu pengetahuan
dengan mengaplikasikannya kepada budaya mereka. Pembelajaran lain yang dapat
dikaitkan kepada pembelajaran kontekstual ialah pengalaman hidup sebenar,
pembelajaran aktiviti, dan pembelajaran berpusatkan murid.
Kaedah metakognitif merupakan kaedah tugasan yang
diberikan oleh guru kepada murid yang berkaitan dengan relevan budaya setempat.
Dengan itu, murid berpeluang untuk memikirkan tentang proses pembelajaran,
rancangan pembelajaran, pemantauan, dan penilaian kendiri. Murid akan
menggunakan kaedah perbincangan dengan rakan-rakan mengenai tugasan yang
diberikan oleh guru. Semasa murid menjalani latihan praktikal dalam kelas,
murid dapat mempraktikkan strategi metakognitif yang telah diketahui.
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan di
luar bilik darjah dengan guru yang bertindak sebagai fasilitator merupakan
kaedah konteks atau kajian luar dalam pedagogi relevan budaya. Aktiviti yang
diberikan oleh guru kepada murid biasanya adalah satu aktiviti penyelesaian
masalah dan murid dikehendaki untuk berada di luar bilik darjah untuk
menyelesaikannya. Kemudian, murid akan menyediakan laporan terhadap aspek yang
dibincangkan dalam sesi pembelajaran yang telah berlangsung.
Murid-murid akan dapat mengambil bahagian dalam
penciptaan masa hadapan melalui kaedah kajian masa depan yang digunakan oleh
guru. Kaedah ini menggalakkan murid untuk meramalkan apa yang akan berlaku di
masa hadapan dengan menggunakan akal fikiran logik dan murid dapat berfikiran
jauh ke hadapan. Murid yang terdiri daripada pelbagai latar belakang budaya
perlu memainkan peranan dalam sesi pembelajaran agar ia menjadi lebih bermakna
dalam kehidupan mereka. Pemilihan soalan kajian juga perlulah dilakukan dengan
beretika oleh guru.
Kaedah koperatif menggalakkan murid untuk belajar secara
berkumpulan dan saling berinteraksi dalam kalangan mereka yang datangnya dari
pelbagai latar belakang budaya. Menurut Slavin (1995 dalam Mohd Arif Hj.
Ismail, 2001) kriteria utama dalam pembelajaran koperatif ialah setiap ahli
kumpulan saling bantu membantu dan bekerjasama bagi mencapai kejayaan sebagai
satu kumpulan. Kaedah ini sesuai diaplikasikan dalam kelas dan dapat menarik
perhatian murid untuk melibatkan diri secara aktif dalam pembelajaran. Dengan
itu, kemahiran sosial dalam diri murid-murid yang terdiri daripada pelbagai
budaya dapat ditingkatkan. Satu teknik video yang dicadangkan oleh Mohd Arif
Hj. Ismail (2001) dalam jurnal yang bertajuk Penggunaan Teknik Video Bagi
Pembelajaran Koperatif: Teknik Tayangan Bersilang Dengan Komentar yang dikenali
sebagai tayangan bersilang dengan komentar dapat meningkatkan pembelajaran
koperatif dalam satu kelas bahasa.
Kaedah kolaboratif bermaksud kerjasama erat di antara dua
pihak atau lebih (Syed Ismail Syed Mustapa,2013). Murid akan menggunakan usaha
sendiri bersama-sama dengan rakan-rakan sekelas untuk mencapai matlamat dalam
pembelajaran. Kaedah ini melibatkan sekumpulan murid yang berusaha ke arah
pencapaian prestasi yang diingini. Oleh itu, keberkesanan pembelajaran berjaya
ditingkatkan.
Kelas bercantum merupakan kelas yang mengandungi
murid-murid yang terdiri daripada satu tahun persekolahan (Mok Soon Sang,
2002). Sejarah kelas bercantum ini bermula sejak penjajahan British dan
dikenali sebagai Multiple Class Teaching.
Ciri-ciri kelas bercantum ialah hanya wujud di peringkat sekolah rendah
sahaja, bilangan murid kurang daripada 10 orang, guru mengajar lebih daripada
satu tahun persekolahan kerana peruntukan guru mengikut bilangan kelas, dan strategi
pengajaran dan pembelajaran berbeza daripada kelas biasa. Selain itu, bilangan
murid di sesebuah sekolah tidak melebihi 145 orang. Bilangan guru pula adalah
tidak melebihi 5 orang.
Murid-murid dipecahkan kepada beberapa kumpulan seperti kumpulan sama kebolehan, kumpulan pelbagai kebolehan, kumpulan tahun persekolahan, kumpulan sosial, dan kumpulan individu. Kumpulan sama kebolehan turut dikenali sebagai kumpulan akademik. Biasanya pengajaran matematik dan bahasa amat sesuai digunakan untuk mengajar kumpulan akademik ini.
Rajah 2: Contoh kumpulan mengikut kebolehan
Rajah 3: Contoh pelan cantuman kelas
kumpulan mengikut kebolehan
Kumpulan
pelbagai kebolehan terdiri daripada murid-murid mempunyai kebolehan dalam
pelbagai aktiviti. Murid yang cerdas dapat membantu murid yang lemah
berdasarkan lembaran kerja yang diberikan. Maka, projek yang dilaksanakan dapat
membuahkan hasil yang membanggakan. Kumpulan tahun persekolahan pula merupakan
guru yang mengajar satu tahun tertentu dan dalam masa yang sama tahun persekolahan
yang lain perlu melakukan kerja sendiri. Dalam kumpulan ini, kemahiran belajar
adalah berbeza mengikut kumpulan.
Rajah 4: Contoh pelan kelas kumpulan
tahun persekolahan
Kumpulan
sosial dibentuk berdasarkan kepada penyesuaian murid-murid itu sendiri.
Murid-murid diberi peluang untuk memilih kumpulan mereka sendiri.
Aktiviti-aktiviti yang sering dilakukan oleh murid-murid dari kumpulan sosial
ini ialah pelajaran muzik, drama, rekreasi, dan permainan. Kumpulan individu
pula digunakan setelah murid-murid melibatkan diri dalam pembelajaran. Guru
memberikan bimbingan secara individu kepada murid-murid.
Guru
perlu bijak menggunakan kreativiti dalam melaksanakan pengajaran dalam kelas
bercantum. Ini adalah kerana terdapat aras perbezaan yang agak ketara dalam
diri setiap murid. Guru hendaklah menguasai sepenuhnya aspek pedagogi agar
murid mempunyai minat ditahap yang baik untuk terus menguasai ilmu dan
kemahiran yang telah dirancang oleh guru.
No comments:
Post a Comment