Sosiolinguistik
Sosio bermaksud perkara yang berkaitan
dengan masyarakat dan organisasinya (Kamus Inggeris – Melayu Dewan 1994 dalam
Noriah Mohamed, 2003). Sosiolingusitik merupakan gabungan daripada dua kata
dasar iaitu sosiologi dan linguistik. Sosiologi bermaksud ilmu yang meliputi
segala jenis hal tentang masyarakat dengan menyerap ilmu sosial yang lain
(Comte dalam Abdul Rashid Daing Melebek, 2010). Linguistik pula adalah ilmu
pengetahuan yang mengkaji tentang bahasa. Menurut Hartman, R.R.K, dan Stork,
F.C dalam Abdul Rashid Daing Melebek, 2010, linguistik ialah satu bidang
kajian, dan subjek kajiannya ialah bahasa. Linguistik pula bermaksud disiplin
yang mengkaji unsur bahasa, khususnya unsur yang membentuk sistem bahasa
(Noriah Mohamed, 2003).
Menurut pandangan Hudson (1980 dalam
Noriah Mohamed, 2003) bidang sosioloinguistik dapat didefinisikan sebagai
bidang yang mengkaji hubungan antara bahasa dengan masyarakat yang menggunakan bahasa tersebut. Menurut
Hudson (1983 dalam Abdul Rashid Daing Melebek, 2010) sosiolinguistik ialah
bidang yang memperkatakan tentang aspek-aspek perhubungan antara bahasa dengan
masyarakat.
Sejarah telah mengatakan bahawa kemasukan buruh asing
dari luar seperti dari India dan Cina telah menyebabkan masyarakat pada masa
kini telah berkembang dan menjadi tiga kelompok etnik terbesar di Malaysia
iaitu Melayu, Cina, dan India. Selain itu, terdapat juga etnik lain seperti
bajau, sumazau, bidayuh, orang asli, dan sebagainya. Menurut Mohd Daud bin
Yusof (1994), terdapat 16 jenis dialek dalam kalangan penutur jati Bahasa
Melayu di semenanjung. Menurut Ismail (1973 dalam Abdul Rashid Daing Melebek, 2010) pula
terdapat sekurang-kurangnya 14 dialek Melayu di Malaysia. Ini membuktikan bahawa selain bahasa yang berbeza
mengikut kaum, terdapat juga dialek-dialek tertentu yang bertebaran mengikut
kawasan geografinya. Etnik bermaksud perbezaan budaya yang diwarisi oleh setiap
kumpulan manusia (Mohd. Salleh Lebar, 2007). Kebudayaan tersebut merujuk kepada
pertuturan, agama, makanan, dan negara asal. Selain itu, dalam sesebuah bilik
darjah juga terdapat status dan kelas sosial murid yang berbeza. Status yang
berbeza-beza menyebabkan timbulnya kelas sosial dalam masyarakat. Menurut Max
Weber (dalam Mohd. Salleh Lebar, 2007) terdapat lima kelas sosial iaitu kelas
atasan, kelas pertengahan atasan, kelas pertengahan bawahan, kelas pekerja, dan
kelas bawahan. Setiap status mempunyai peranan yang tersendiri. Oleh itu, guru
perlu mengetahui dan peka akan perbezaan ini berdasarkan budaya murid yang
berbeza latar belakang etnik dan kelas sosial.
Guru menggunakan bahasa sebagai medium untuk menyampaikan
isi pelajaran kepada murid-muridnya. Guru akan menggunakan bahasa rasmi seperti
Bahasa Melayu untuk sesi pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu, dalam
kalangan murid-murid terdapat variasi bahasa yang berbeza mengikut budaya. Guru
perlu memastikan mereka hanya menggunakan satu bahasa sahaja iaitu bahasa
kebangsaan untuk memudahkan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Dalam
laporan Cheesman (1946 dalam Dr. Noriati bt A. Rashid, 2008) di dalam sesebuah
bilik darjah sekolah inggeris terdapat murid-murid pelbagai etnik yang
menuturkan hampir sebelas jenis bahasa. Maka, sekiranya murid-murid tidak dapat
menguasai satu bahasa sebagai bahasa pengantar, ia akan menimbulkan kesukaran
kepada guru untuk menyampaikan pengajaran dan murid-murid tidak dapat
memperoleh sebarang ilmu dan juga wujud masalah perpaduan dalam kalangan
mereka.
Laporan Rahman Talib 1960 merupakan usaha kerajaan untuk
membentuk satu sistem pendidikan yang bersifat kebangsaan sebagai usaha menyatupadukan
rakyat yang terdiri daripada pelbagai budaya. Dalam akta 1961 juga termaktub
Dasar Pendidikan Kebangsaan yang menggariskan bahasa melayu sebagai bahasa
pengantar utama untuk semua peringkat pendidikan.
Konferens pertama sosiolingusitik telah berlangsung di University of California, Los Angeles
pada tahun 1964. Ditmar (1976 dalam Syed Ismail Syed Mustapa, 2013) mengatakn
bahawa terdapat tujuh dimensi dalam penyelidikan sosiolinguistik iaitu identiti
sosial penutur, identiti sosial pendengar yang terlibat dalam proses
komunikasi, lingkungan sosial tempat peristiwa perbincangan berlaku, analisis
sinkronik dan diakronik terhadap dialek-dialek sosial, penilaian sosial yang
berbeza oleh penutur akan bentuk-bentuk perilaku penutur, tingkatan ragam
linguistik, dan penerapan praktikal daripada penyelidikan sosiolinguistik.
Guru berperanan untuk mengadakan pelbagai aktiviti yang
melibatkan bahasa dan budaya dalam kalangan murid-murid. Aktiviti tersebut
boleh diadakan di dalam atau di luar bilk darjah mengikut kreativiti guru itu
sendiri. Melalui aktiviti kokurikulum juga, guru boleh merancang pelbagai
aktiviti yang menyeronokkan dan memberi manfaat kepada murid-murid. Guru
hendaklah menyelitkan unsur-unsur warisan etnik budaya lain dalam aktiviti yang
dirancang. Contohnya menggunakan lirik lagu kadazan dalam pelajaran muzik,
menggunakan permainan tradisional india dalam pendidikan jasmani dan sukan,
serta menggunakan gerak tari tarian cina dalam kegiatan kokurikulum tarian.
Kemudian guru menerapkan nilai-nilai murni yang berkaitan budaya untuk
menggalakkan penyatuan perpaduan antara pelbagai budaya.
Murid yang berkebolehan menggunakan pelbagai bahasa untuk
berinteraksi pula perlu diberikan perhatian oleh guru. Murid ini boleh
digalakkan untuk membantu rakan sebaya yang menghadapi masalah dalam
berinteraksi dan berkomunikasi dalam pembelajaran. Dengan ini secara tidak
langsung, penyatuan perpaduan daripada pelbagai budaya dapat diterapkan. Guru
juga perlu bijak menerapkan penggunaan laras bahasa yang berbeza mengikut
situasi dalam pembelajaran. Guru perlu memastikan agar murid mendapat info-info
yang berkaitan dan dapat diterima serta difahami.
No comments:
Post a Comment