Pages

Tuesday, September 24, 2013

Lawatan ke Muzium Kesenian Islam

Masa bulan julai lepas, persatuan aku iaitu Persatuan Warisan Kesenian Islam mengadakan lawatan ke Muzium Kesenian Islam, Kuala Lumpur. Ok, memang dah lama hehe.. lupa dha nak update, sibuk dengan praktikum. Dan sekarang baru ada masa ckit nak share.

Muzium ni dibina oleh seorang hartawan yang bernama Tan Sri Syed Bukhari dan muzium ini meruapakan muzium islam tang terbesar di Asia Tenggara. Muzium ini banyak mempamerkan hasil seni rekaan orang-orang islam dari Timur termasuklah Inida, Cina dan Asia Tenggara.
Muzium ni terletak di Jalan Lembah Perdana, Tasik Perdana, Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur. Bayaran tiket untuk orang dewasa ialah RM12 tetapi untuk pelajar dan warga emas ialah RM6 sahaja. Kanak-kanak bawah 6 tahun adalah kemasukan adalah percuma.

Tak tahu nak cerita apa, tapi yang bestnya masa pergi lawatan tu, kita dapat tengok pelbagai rekaan dan binaan replika masjid2 di seluruh negara. Cantik2, dari zaman nabi dahulu hingga sekarang. Ada juga pameran pakaian orang dahulu, barangan tembikar, pinggan mangkuk yang penuh dengan inspirasi kesenian islam.. Sangat kagum dengan kehebatan dan bakat orang2 dahulu.





























No comments:

 
Images by Freepik