Pages

Monday, March 18, 2013

jom ikut aku rawat muka yg kena sunburn

Assalamualaikum,..hai pembaca yang budiman..

Sukan Kejohanan Olahraga (KOT) IPG IK  baru je habis sabtu lepas. Sebelum KOT hari sabtu tu, hari jumaat dari pagi sampai tengah hari raptai KOT diadakan terlebih dahulu. Maka bila dah 2 hari berturut-turut berpanas di stadium, confirm muka kami semua terbakar / sunburn dan muka serta tangan pun berbelang gak. Hai sapa yang nak muka dia berbelang kan.

Yang lelaki tu x pela boleh tahan lagi, kami ni yang perempuan ni pasti la susah hati.. Tapi Alhamdulillah aku ada cara aku tersendiri untuk rawat / kurangkan masalah kulit muka yang burn tu. Yang penting langkah pencegahan aku buat. Iaitu sebelum pergi ke stadium aku akan pakai sunblock dari mentholatum yang mengandungi SPF 50+PA+++.  Lepas tu aku pakai bedak Pixy Ultimate Make Up Cake Light Yellow lebih  ckit. Motif?? Sebab kan panas kat staduim nnti, nak jaga muka dari panas matahari dan nak elakkan burn. itu saja, bukan apa pun. Lepas tu ble berpeluh cair juga bedak tu kan.





Ok, pada hari pertama selepas habis raptai KOT, lepas aku cuci muka dengan pembersih muka safi sari mentimun, aku tempek bedak sejuk berubat dari sendayu tinggi. Bedak tu mak aku punya. Mak aku yang cadangkan suruh pakai sbb masa tu aku balik rumah mak aku, dan x de mask nak pakai. Barang2 banyak kat rumah sewa. Sorry la x de gambar nak tunjuk, aku cari kat google x jumpa. Kalo search kat laman sesawang sendayu tinggi mesti ada. Masa pakai tu rasa sejuk dan macam pedih ckit la sebab ia berubat nak rawat cela pada muka kita. Kalo dah biasa pakai, mesti x rasa dah pedih tu. Bedak tu bagus juga tuk rawat jerawat dan resdung dan nak licinkan muka. Aku pakai sepanjang malam dan esok paginya baru aku cuci.

Lepas tu hari kedua, selepas habis KOT yang sebenar pula belah malam tu selepas mandi, bersihkan muka dengan air bersih aku pakai  nano white hydrating whitening mask lebih kurang 20 minit.



Antara kebaikan mask ni ialah mengandugi Omega White - C yang merupakan bahan pemutih yang efektif pada permukaan kulit dan hingga meliputi sel pada bahagian epidermis. Selain itu, mask ni juga dapat menyeimbangkan kelembapan dan melicinkan kulit.

Lepas pakai mask ni, aku pun cuci muka dengan pembersih muka safi sari mentimun.


Pencuci muka ni bagus sebab ia mengecilkan pori, menghaluskan kulit, segar dan tampak bermaya. Dan sememangnya semua orang tahu khasiat timun sgt baik utk kulit.  Lepas tu, aku pakai pula toner safi sari mentimun dan pokok lidah buaya, pelembap safi muka sari pokok lidah buaya, dan juga krim kecantikan safi aloe vera. (hmm aloe vera dgn lidah buaya tu sama la kan) Khasiat dalam pelembap dan krim safi ni plak dapat membekalkan mineral dan vitamin yang pelbagai pada kulit. Ia dapat menjadikan kulit sihat, segar,dan berseri. Aku pakai tebal2 dan lebih2 ckit. Lepas tu tidur. Esoknya bagun pagi cuci muka cam biasa, dan sapu lagi toner, pelmbap, krim semua.

Hari ketiga, malam tu selepas bersihkan muka dengan pembersih safi, aku letakkan yogurt natural pada muka. Ada orang bagi aku petua tu, katanya guna yogurt tuk atasi muka terkena sunburn. Cara pakainya mudah saja. Keluarkan dari peti sejuk, sapukan dimuka buat macam masker. Lagi bagus kalau rajin bledkan sekali dengan timun. Tapi aku dah balik rumah sewa, kat rumah ni x de mesin blender. Aku biarkan sampai kering, lepas tu baru aku cuci dengan air. Lepas tu lap kering2, aku pakai toner, pelembap, dan krim kecantikan mcm biasa.



Hmm..kesannya??.. aku cuba tanya pada adik dan rakan terdekat. Diorang komen, nampak ok muka aku. Tak ketara kesan sunburn pada muka aku. Kesan berbelang sebab pakai tudung tu ada tapi x nampak sangat. So, aku sangat puas hati. At least boleh kawal dan mengurangkan kesan sunburn dan masalah kulit muka berbelang. Alhamdulillah..

Hmm.. yogurt masih banyak.. Aku akan pakai lagi..

gambar sebelum ke padang masa karnival permainan. 
Pakai sunblock dan bedak dan lipbalm.
Gambar masa KOT  x ambil sekeping pun..
huhu...

No comments:

 
Images by Freepik