Pages

Thursday, June 30, 2011

Elaun oh elaun...

Hai hai hai hai.. elaun2.. sejak kebelakangan ni rata2 dak2 ipg sibuk dok kata pasal duit elaun. Bila nak masuk? dah kebulur ni. Tuan rumah tunggu masa je nak tendang keluar ni.. x byar lagi ni segala bil..

Hmm.. aku pun ada masalah kewangan gak,.. Baki dalam bank tu toksah nak cite la.. sedih je bunyinya.. Mengapa ye elaun masih belum masuk2 ? Aku pun risau juga sebenarnya tapi aku yakin insya Allah rezki Allah itu ada dimana mana.. Sabar jelah.. Kita ni guru pelatih dikira beruntung juga dapat elaun dari kerajaan.. Walaupun masih belum dapat elaunnya. tapi kita kena faham jugak, elaun tu masuk untuk satu sem. 1 sem ada 6 bulan termasuk cuti, so bahagilah.. nak ikutkan skng ni masih di bulan 6, so aku rasa ada logiknya elaun x masuk lagi bulan ni.

Kalo nak ikutkan dak2 IPTA/IPTS walaupun dapat duit pinjaman ptptn ke contohnya la kan, saya ada dengar sorang kenalan saya ni belajar kat U tempatan, pinjaman yg diberi satu sem dapat lebih kurang rm2000 sahaja.. yuran pengajian dah ditolak awal2. kita punya elaun lak lebih kan lagi? plak tu diorang nak kena bayar balik lagi pinjaman tu dengan bunga and faedahnya lagi.. kita?? x payah kan.. Mmm tapi x tahu la plak student len pinjaman diorang bpe ribu.. itu yang saya taw la,  dengar dari sorang kenalan.. saya x pernah buat pinjaman , so saya x taw.. walaupun dulu penah masuk U tapi saya x wat pinjaman masa tu..

Kita kena banyak bersyukur dengan apa yang kita ada dan dapat. cuma kena sabarlah bila lambat ckit dapat.. biasa lah setiap perkara ada pro and kontra nya.. aku faham, tapi itulah apa kita nak buat.. sabar jelah.. pihak perwakilan pelajar pun dah cuba sebaiknya berurusan dengan pihak atas. Mungkin pihak yang lagi atas tu ada masalah.. manalah kita tahu kan.. ingat senang nak menguruskan wang ni??.. x kan  la saja2 nak bg kita lambat2 plak.. sabar jelah ye.. tak baik taw merungut, mengeluh2.. pasni bila dah dapat elaun tu bahagikan siap2 duit tu untuk 6 bulan ni..keluarkan duit dari bank cukup2 je tuk perbelanjaan dan belanjawan yg dah dibuat.. aku pun gitu gak.. Insya Allah pasni aku nak lebih cermat, bijak, and berdisiplin menguruskan kewangan.. ble cuti panjang carila akal tuk cari duit tambahan, kerja sambilan ke, jadi guru tuiesyen ke.. dapatla ckit duit tuk tampung permulaan sem baru akan datang , sementara elaun tak masuk lagi..

Ok, akhir kata dari Kak Bunga a.ka. Puteri K.L - banyak2 la bersabar ek menanti elaun masuk.. tenang and yakin la dengan rezki Allah.. Semoga elaun masuk secepatnya... Aminn...

No comments:

 
Images by Freepik