Pengertian dan Konsep
Pentaksiran merupakan proses untuk
mendapatkan maklumat dan membuat penghakiman mengenai sesuatu dalam proses
pendidikan. Penghakiman itu melibatkan hal-hal seperti pertimbangan dan
pencapaian dalam aspek pendidikan. Proses mendapatkan maklumat dalam pentaksiran ini merangkumi
prinsip-prinsip seperti instrumen, kumpulan yang ditaksir, respon, kumpulan
yang menaksir, dan skor. Selain itu, pentaksiran juga bermaksud satu proses
mendapatkan maklumat untuk membuat pertimbangan tentang produk sesuatu proses
pendidikan (Azizi Ahmad dan Mohd Isha Awang, 2008). Antara tujuan pentaksiran
ini ialah untuk mendapatkan maklumat prestasi seseorang dalam pembelajarannya.
Kedua, guru dapat menilai aktiviti yang dijalankan semasa proses pengajaran dan
pembelajaran. Yang ketiga pula ialah guru dan murid dapat memperbaiki proses
pengajaran dan pembelajaran.
Pentaksiran ini dibuat dalam bentuk
set ujian bertulis dan diberi markah bergred. Semasa melaksanakan proses
pentaksiran ini, set ujian digunakan oleh penguji kepada individu atau kumpulan
yang hendak diuji. Kemudian penguji akan mencatat dan merekodkan markah dan
seterusnya memberikan gred berdasarkan markah yang diperolehi. Pentaksiran
dijalankan hanya selepas satu-satu sesi pengajaran. Oleh itu ia terhad kepada
sesuatu peringkat pembelajaran sahaja. Hasil daripada melakukan pentaksiran ini
menunjukkan pencapaian secara relatif.
Dalam sesebuah kelas, pengujian
digunakan untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang murid. (Mok Soon
Sang,1994). Pengujian ialah satu kaedah dalam pengukuran yang dijalankan dengan
cara yang sistematik. Pengujian merupakan alat untuk mengukur tingkah laku
individu. Ia merupakan satu prosedur yang bersistem bagi mengukur perubahan
tingkah laku (Azizi Ahmad et all, 2008). Selain itu dalam buku Pengukuran dan
Penilaian Dalam Pendidikan, Azizi Ahmad turut mengatakan pengujian dapat
dianggap sebagai proses penyerahan set soalan yang piawai yang perlu dijawab
atau satu set instrumen bersama satu prosedur yang sistematik bagi mengukur
sampel tingkah laku atau perubahan seseorang individu atau pelajar. Di sekolah,
pegujian dilaksanakan adalah untuk menentukan pencapaian terhadap sesuatu
pembelajaran selepas sesi pembelajaran berlaku. Pengujian dilakukan terhad
kepada sesuatu kemahiran atau pembelajaran yang telah disampaikan oleh guru.
Pengujian dilakukan pada 3 peringkat iaitu sebelum, semasa, dan selepas sesuatu
pengajaran. Pengujian pada sebelum pengajaran dinamakan sebagai pra-ujian
bertujuan untuk mengumpulkan maklumat yang diperlukan. Ujian boleh diberikan
secara lisan atau bertulis bagi mengetahui kemajuan yang telah dicapai dan
kefahaman yang diperolehi oleh murid terhadap pengajaran dan pembelajaran yang
dijalankan.
Tujuan pengujian ini dilakukan terhadap murid ialah untuk
mengukur pembelajaran murid, dan tahap pencapaian murid, untuk mengukur
keberkesanan pengajaran guru terhadap murid, dan untuk memotivasikan murid agar
lebih bersungguh-sungguh belajar bagi mencapai tahap yang lebih tinggi.
Penilaian merupakan suatu proses untuk mendapatkan
maklumat kuantitatif. Menurut Azizi Ahmad dalam bukunya Pengukuran dan
Penilaian Pendidikan mengatakan bahawa penilaian itu dijalankan dengan
melibatkan penentuan objektif, mendapatkan maklumat, memproses maklumat dan
membuat kesimpulan serta keputusan. Guru dapat menentukan perubahan tingkah
laku dan membuat pertimbangan menilai bagi sekumpulan murid dalam
pengajarannya. Penilaian dibuat untuk memberikan maklumat pencapaian objektif
pengajaran, kaedah pengajaran guru terhadap pengajaran dan pembelajaran, dan
untuk mengetahui keberkesanan kurikukulum untuk sekumpulan murid.
Dengan membuat penilaian, anggaran boleh dibuat sama ada
matlamat yang ditetapkan itu tercapai atau sebaliknya. Penilaian juga boleh dilakukan sebelum, semasa
atau selepas sesuatu pengajaran dilaksanakan. Ia turut boleh dijalankan
berdasarkan keseluruhan kurikulum atau sebahagiannya sahaja mengikut
spesifikasi pembelajaran atau kehendak penguji.
Guru dapat mengukur pencapaian murid melalui ujian yang
dijalankan. Guru akan membuat tindakan susulan berdasarkan hasil ujian tersebut
bersama – sama dengan maklumat yang lain. Selain itu, data juga diperoleh
daripada pemerhatian dan temubual oleh guru kepada murid.
Perbandingan
|
|||
Pentaksiran
|
Pengujian
|
Penilaian
|
|
Definisi
|
Satu proses mendapatkan
maklumat untuk membuat pertimbangan tentang produk sesuatu proses pendidikan.
|
Satu prosedur yang
bersistem bagi mengukur perubahan tingkah laku.
|
Dijalankan dengan
melibatkan penentuan objektif, mendapatkan maklumat, memproses maklumat dan
membuat kesimpulan serta keputusan.
|
Tujuan
|
Pertama, untuk mendapatkan
maklumat prestasi seseorang dalam pembelajarannya. Kedua, guru dapat menilai
aktiviti yang dijalankan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Ketiga
guru dan murid dapat memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran.
|
Pertama, untuk mengukur
pembelajaran dan tahap pencapaian murid.
Kedua untuk mengukur
keberkesanan pengajaran guru.
Ketiga, untuk
memotivasikan murid.
|
Pertama, dapat menentukan
perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan menilai bagi murid.
Kedua, untuk memberikan
maklumat pencapaian objektif. Ketiga, untuk mengetahui keberkesanan
kurikukulum.
|
Perbandingan
|
|||
Pentaksiran
|
Pengujian
|
Penilaian
|
|
Bentuk
|
Set ujian bertulis dengan
markah bergred.
|
Pemerhatian, ujian
bertulis, dan ujian lisan.
|
Jadual, dan gred.
|
Masa
|
Selepas sesi pembelajaran.
|
Selepas sesi pembelajaran.
|
Sebelum, semasa, dan
selepas pembelajaran.
|
Proses pelaksanaan
|
Proses pengujian, mencatat
dan merekod markah serta gred.
|
Persediaan ujian,
pentadbiran, dan pemeriksaan.
|
Pengukuran, penganalisian,
interpretasi, melapor, dan tindakan.
|
No comments:
Post a Comment