Pages

Wednesday, August 8, 2012

pErjalaNan hiUdup Untuk Hari Ni

Hari ni ada perhimpunan bulanan yang dianjurkan oleh Jabatan Agama Islam dan Moral (JAPIM).
Alhamdulillah, dah berakhir dengan baik, walaupun ada sedikit kesilapan kecil yg berlaku sepanjang majlis itu berlangsung.

Pastu dapat la aku masuk kelas sekejap, lau x sebelum tu dari pagi memang aku x ke kelas sebab pergi ke dewan untuk urusan persiapan perhimpunan tersebut.

Pas abes kelas,aku pun balek ke rumah sewa. Pastu keluar kejap beli bahan masak untuk berbuka hari ni. Hari ni turn aku masak. Aku nak wat iftar kecil2 la pnggil kawan2 terdekat jiran bilik time kat asrama dulu. Cadangnya nak masak nasi briyani dgn ayam masak merah dan kuih sagu. Ok, ni first time nak buat nasi briyani dan kuih sagu, aku x penah wat sebelum ni. Langkah pertama, aku kol and mesej mak aku dulu. Tanya macam mana nak wat, kang lain lak jadinya. 

Petang tadi pas masuk waktu asar, aku pun mula la masak ikut panduan yang mak aku bagi. Dan Alhamdulillah, jadik!! .. Risau juga lau x sedap, maklumlah baru nak try pastu pggil org dtg lak tu. Tapi sory la kpd kawan2 kelas dan yang lain sbb x jemput. Bukan x nak, niat tu ada, tp x larat la nak pggil ramai2..  sikit2 la ikut turn ye.. hehe.. lau x sempat bulan ramadhan nie, bulan syawal pun ada kan..

Pastu balek dari menghantar diorg ke maktab, aku kena lak tahan dengan polis sbb lalu jalan yg satu hala. Sebelum ni aku lalu,ok je.. Jalan situ pun besar, memng byk kete moto yg lain lalu. Pastu ada je anak panah kat selekoh jalan tu. So mengelirukan sebenarnya bleh lalu ke x. Citernya lak, aku x bawa lakhandphone , IC dan lesen.. Nseb bek la polis tu caya kat aku. Last2 die lepaskan aku and pesan jgn wat lagi.. Aiyaa.. selalunya aku kuar dekat2 memng bwa purse, tp pastu x de pape pun. Kali ni aku x bawa purse,x bawa hp ,ada lak kena tahan .. Haish.. Aku lalu situ sebab dekat.. nak lalu jalan yg len, jauh la kena pusing. Padahal dekat je umah sewa aku dengn mktb lau lalu belakng. Jalan blkng maktb tu lak pecah2 kurang elok, lori byk lalu wat projek. Sekali sekala, aku lalu la gak kalo perlu. 

Pastu, pas Terawikh ada meeting lak untuk iftar ari lusa. Penat2 pun kena la gak gagah pergi. da nama nya pun tanggungjawab dan amanah kan.. pastu time balik, x lalu dah jalan yg selalu jalan tu. Terpaksa lalu jalan len yg lebih jauh. Geram tul!!

Sampai rumah dah nak dekat sebelas setengah.. mata pun dah kuyu..huuuu ngantuk... tapi keje apa pun aku x wat lagi rini.. esemen x sentuh pun ari nie. Buku program iftar x siap lagi. baru 80%. Sign language pun baru praktis 2 muka surat tuk test /kuiz yg seterusnya. Dak2 kelas lak ajak makan luar malam sok.. wuuu... Best  jugak tpi haishh..............biarla aku sorng yg simpan.


Pengajaran untuk hari ni : 
Berani mencuba sesuatu yang x pernah dilakukan,
Sentiasa bawa ic,lesen dan handphone bila nak keluar walaupun sekejap. Bukan tiap masa kita bernasib baik
Kena pndai guna masa.
Luangkan juga masa utk eratkan ukhwah dan ikatan silaturrahim dgn kwn2 kita





No comments:

 
Images by Freepik