Pages

Thursday, February 23, 2012

Busy? tapi dengan solat, ke-busy-ian kita itu akan dipermudahkan. Insya Allah



Kalau ditranslatekan ayat dlm gambar diatas ni membawa maksud kepada - ' kehidupan kita yang sentiasa sibuk ni kan membuat kan kita rasa susah nak menunaikan solat, tapi sebenarnya dengan solat itulah yang memudahkan lagi kehidupan kita, memudahkan lagi segala urusan kerja kita walaupun sedang dalam keadaan sibuk.'  Betul tak??

Jadi jangan jadikan kesibukan dengan kerja, pelajaran or sebagainya membuatkan kita x menyempat pulak nak solat. Solat tu kan umpama tiang agama. Kalau x mendirikannya, samalah seperti kita meruntuhkan tiang agama kita sendri. Hmm..sanggup ke kita nak meruntuhkan tiang agama kita sendiri?

Kalau kita sentiasa mengingati Allah, jaga hubungan kita dengan Allah, Selalu beribadah kepada Nya termasuklah amalan2 sunat, insya Allah pasti Allah juga ingatkan kita, Dia pun sentiasa jaga kita, selalu memberikan rezeki, rahmat, kurniaan dan mengkabulkan permintaan kita.

Cuba kita perhatikan tafsir Quran kita surah yg ke 52, surah adz-Dzariyat,ayat yg ke 56 hingga 58.

(56) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka BERIBADAH kepada-Ku.
(57) Aku tidak menghendaki rezeki sedikit pun dari mereka dan Aku tidak menghendaki agar mereka memberi makan kepada-Ku.
(58) Sungguh Allah, Dia-lah Pemberi rezeki yang mempunyai kekuatan lagi sangat kokoh.


Jadi wahai sahabat2 ku sekalian, marilah sama2 kita perbaiki diri dan lebih mendekati diri kepada Allah. Dirikan solat diawal waktu, khusyuk dan bersungguh sungguh dalam menunaikan solat. Bukan sekadar belajar je nak bersungguh sungguh.. Solat pun kita kena sungguh-sungguh juga. Kalau keluar berjalan tu, solat jangan tinggal. Di samping itu, tambahkan lah juga amlan2 sunat kita. Sambil2 duduk saja2 tu pun boleh berzikir dalam hati.. Dimana-mana pun kita boleh beribadah kpd Allah.. Dan jangan lupa berselawat juga kepada Rasulullah S.A.W. Moga2 kita sama2 dapat syafaaat dari Rasullullah kelak..

1 comment:

Cik Zaza said...

insyaallah..mudah2an menjadi lebih baik....amin..(^_^)

 
Images by Freepik