Pages

Tuesday, May 31, 2011

Luahan yang datangnya Jauh dari dalam hatiku

Tiada sapa pun yg tahu apa yg sebenarnya tersirat dalam hatiku..
Apa yg aku nyatakan pada zahirnya tidak semestinya ianya sama dengan apa yg kurasa dan apa yg tersimpan dalam hatiku.. Aku x tipu, aku x berdusta,.. Tapi mungkin kalian yg tidak pernah benar2 bertanya pada ku, 'Are u okay,nida?' 'Ada apa masalah?' Macam mana keadaanmu sekarang?'.

Kadang2 aku bertindak seperti ingin merahsiakan sesuatu.Tetapi jika kalian bijak mendekatiku, mengambil berat akan diriku, sering bertanya padaku,.. mungkin lambat laun aku akan meluahkannya pada kalian.. Kadang2 x semua perkara itu bisa diceritakan.. Dan kadangkala juga ia mengambil masa untuk diceritakan.. Tapi mungkin juga langsung tidak diceritakan jika aku melihat kalian seperti tidak benar2 ingin mengetahuinya dan seperti ingin membantuku.

Kadangkala aku juga bertindak diluar kawalanku.. Walaupun sebenarnya aku tidak terniat melakukannya.. Aku tak terniat bertindak sedemikian.. Maafkan ku.. Aku juga insan yang lemah.. Tapi aku juga tidak suka dipandang rendah dan diremeh2 kan orang. Memang kadangkala, ada sesetengah perkara berada dalam pengetahuan ku dan ada juga sesetengahnya bukan berada dalam pengetahuanku.. Ilmu yang ada pada seseorang kita x boleh diukur mealui pandangan mata kasar sahaja.. Aku berdiam diri x bermakna aku tidak mengetahuinya. Kerana tidak semua mempercayai dan menerima kata-kata kita walaupun kita pernah mempelajari dan mengetahui mengenainya.Mengapa aku berkata sedemikian??... Kerna aku pernah mengalami pengalaman sedemikian.. Jadi jangan salahkan ku seratus peratus bila aku menyakiti kalian..

Aku sebenarnya bisa menerima teguran dan pandangan kalian, jika kena dengan caranya.. Bertegur secara berdepan boleh saja jika cara kalian tidak menjatuhkan dan memalukan ku.. Aku boleh saja terima, jangan risau.. Tapi kalau kalian tegur secara umum tapi memang ditujukan padaku dan kata2 kalian bisa menyucuk hatiku , aku memang x boleh trima.. Kadang2 aku memang tidak sengaja melakukan kesalahan dan menyakiti kalian.. Dan seringkali sahaja aku menyedari kesilapanku, dan aku juga sentiasa ingin merubah diriku.. Tapi aku juga perlukan kalian untuk aku terus kuat dan bisa mengharunginya. Bukan dengan cara seperti ingin menjatuhkan diri, perasaaan dan air muka ku!!

Aku memang manusia biasa. Iman kita sentiasa naik dan turun, ada pasang surutnya. Jadi tolonglah faham keadaanku.. Jangan menilai diriku jika kalian tidak benar2 mendalami isi hati dan diriku..

Aku ingin hidup gembira seperti kalian juga.. Adakah kini aku tidak gembira?? Entah la.. Aku tidak boleh menyatakannya.. Kerna jika aku nyatakan pada kalian adakah kalian ingin benar2 mendengar dengan penuh minat dan setia dan memandang tepat ke arah mataku ?? jIka iya sekali pun maaf mungkin sudah terlambat.. Biarkan saja aku begini.. Biarkan aku bermuhasabah diri dan melangkah setapak demi setapak untuk mengembalikan NIDA yang dahulu atau mungkin juga kalian akan berjumpa NIDA yang baru. Aku juga tidak pasti.. Kerna manusia hanya boleh merancang, tapi Allah yg berkuasa diatas segalanya.

Aku lebih suka melakukan sesuatu perkara itu secara senyap2 dan sendiri. Bila ada faktor yang lain kadang2 aku tidak bisa melakukannya.. Jadi kadangkala kesudahannya aku tidak dapat melakukan yang terbek buat diriku.

Ya, aku memang x sebaik korang.. Aku taw. Tapi aku yakin masing2 ada kelebihan, kekurangan, kelemahan dan keistimewaan tersendiri. Seseorang yang kelihatan seperti keanak-anakan tidak semestinya tidak matang dalam pemikiran, tindak tanduk, dan membuat keputusan dalam idupnya. Dan seseorang yang kelihatan matang tidak semestinya boleh berfikir, dan melakukan keputusan idup yang matang dan wajar juga. Berilah peluang pada diri sendiri dan orang lain untuk bersuara, bercakap dan bertindak.

Memang benar kita semua tidak sempurna.. Tapi kita bisa menjadikan apa yang kita ada dan rasa menjadi sempurna dimata kita sendiri. kita bisa jadikan apa yg kita miliki adalah yg terbek buat kita. Dengan itu idup kita kan lebih bermakna dan tidak mencari kesempurnaan dan kebahgiaan yg len.. Tak salahkan??.. Cuba baca dan fahami kata2 aku itu.

Maaflah jika kalian tidak senang atau terguris dengan kata2 ku ini. Aku hanya meluahkan apa yg terbuku.. Aku tidak bisa meluahkannya pada sesiapa pada masa dan saat ini.. Hanya di blog ni saja yg bisa ku taipkan. Mungkin ada follower yang mahu menberikan kata2 semangat dan nasihat padaku, walaupun aku tahu blog aku ni tak dibaca oleh ramai orang. Tapi aku amat hargai jika kalian dapat memahami apa yg ku sampaikan ini.

3 comments:

Amriel Nurmay said...

Perrghhhhh...rumit tol neyh...
hehe

safra said...

assalamualaikum saudari
saya rasa entry saudari kali ini amat menarik...meluahkan sesuatu itu adalah sesuatu yang amat berat dan susah..tapi saya kagum melihat saudari mampu menulis isi hati di sini..saya berharap saudari akan menemui sesuatu yang sentiasa di sisi tidak pernah menjauhi kecuali kita yang menjauhinya tapi dia akan mendekati apabila kita mendekatinya...kadangkala manusia itu berasa lemah dan mencari kekuatannya tapi tidak tahu di mana...alangkah mudahnya kalau jawapan kepada setiap persoalan itu dengan mudah didapati jawapanya :>

nidapink90 said...

terima kasih

 
Images by Freepik