Pages

Friday, July 13, 2012

Campur minggu ni sudah masuk minggu ke 4
aku memulakan kuliah di sem 4.
Aku dah mula melalui minggu2 yang busy.. Rasa macam baru seminggu dua je mula kuliah.
Tadi tengok balik kalendar,
oh dah nak masuk sebulan rupanya..
Tak terasa sebab aku memang sibuk beberapa minggu ni..
Sebabnya 2 minggu selepas cuti mid-sem abes, aku masih terus bekerja part time belah mlm sebab nak cukupkan sebulan. Memang penat, sbb siang ada kelas smpai ptg, ada gerko lagi pastu
pas asar terus kuar gi tempat kerja.

Pastu,aku baru mula dok luar kampus bagi sem ni dengan 3 org lagi housemate aku.
Banyak benda yang nak diuruskan,
biasala baru tinggal luar,
banyak benda yang nak diuruskan.
Selalu je keluar utk urusan rumah.

Pastu bila elaun dah masuk,
pun sibuk juga,
sebab bila dah dapat duit,
mcm2 nak kena buat,
nak byr bills rumah, broadband, hutang, keluarkan utk ASB, beli barang2 rumah, dll.
Pastu
Banyak pula urusan dengan pelbagai bank, BSN,Maybank, Bank Rakyat,.
Kelas banyak sampai ke petang, waktu pjbt lak tutup kan jam 5.
Memang asyik curi2 masa je utk keluar utk uruskan pelbagai perkara,
dengan tugasan kelas lagi, tugasan kokurikulum,
kerja2 persatuan lagi,

Hari ni hari jumaat, aku try curi masa utk semak balik apa kerja2 yg
belum aku settle kan.
Memang banyak kerja yang tertangghu dan perlu disiapkan..

Malam semalam ada program persatuan, hari ni pun
kejap lagi sampai malam ada lagi program.
Pas abes program nak balik kampung pulak dengan family.
Kalo nak ikutkan masa sabtu dan ahad ni
nak siapkan kerja2 yg tak siap lagi tu,
tapi,
bila lagi aku nak abeskan masa dengan family, balik kampung?
dah la aku sekeluarga memang x selalu balik perak.
Nanti kecil ati plak org tua di kampung,
mereka pun mesti rindukan anak cucu mereka,.
Bayangkan kalo kita nanti dah tua,
anak cucu kita selalu sibuk sampai x balik.
hmmm...time tu baru tahu..

Tadi dalam kelas,
ada seorang shabat yang bagi nasihat,
katanya lebih kurang beginilah,

"sibuk macam mana sekali pun, 
jagalah hati dan hubungan kita dengan family,
kalo ajak balik kampung,
balik la jugak,
kerja2 tu sume lupakan sekejap,
insya Allah ,Allah akan bantu kita nanti utk permdahkan semua urusan,
dan bantu kita buat kerja dengan baik.

Rehatkan minda kat kampung,
jangan fikir2 soal kerja,
badan dan otak perlu rehat juga,
barulah kualiti kerja kita akan bertambah,
berbanding kalo kita buat je kerja tanpa rehat.."

Hmmm..gitulah lebih kurang katanya..
terima kasih sahabat..
ok, aku akan 
cube dengar dan ingat kata2 mu itu..

No comments:

 
Images by Freepik