Pages

Thursday, July 19, 2012

Jika kita tolong orang, orang akan tolong kita balik. Jika kita tolong agama Allah pun, Allah akan tolong kita balik.

hukhuk..batuk.. beberapa hari lepas aku mula dengan sakit tekak je.. suara pun jadi kasar,.. pastu baru batuk and kemudian selsema lak.. adoyai... tersumbat2 hidung ni.. dah la pagi2 tadi terkena ujan time nak gi kelas. walaupun nek kereta tapi tempias nya tetap kena jugak.

Dalam kelas dah la ber air-cond.. memang la rasa macam nak demam. Cepat2 aku mesej kwn2 yg belum dtg lagi tu, minta tolong belikan panadol soluble. Pastu sorang kawan aku yg baik hati ni pun datang kelas and belikan aku 4 biji panadol soluble, sepeket strepsils, dan air mineral. Terima kasih byk2.. Dah la time aku nak bayar balik, dia x nak. Macam tu la, kalo berkawan. Selalu tolong kawan yg susah.

Bila kelas petang lak, adoi bilik ber air-cond lagi. tersumbat2 idung aku ni. Terpaksa bernafas guna mulut. Nak menaip wat kerja pun x selesa.. Tolong lah.. Banyak kerja menimbun ni.. Teringat lak dulu, pernah suatu hari tu aku namapk mcm x bermaya, nampak lemah. tapi walhal aku ok je.. mungkin byk keje kut. pastu byk lak kawan2 aku tanya aku ni ok ke?demam ke? ok sebenarnya x pun.. hmm terharu lak rasa.. rasa disayangi dan dihargai. Pastu aku rasa mcm x selesa sejuk sgt, aku pun tutup air-cond, pastu ada lak yg kata napa tutup? pastu ada lak yg back-up 'biarla dia kurang sihat kan.' hmm...ok sebenarnya aku x la sakit mana pun. cume batuk ckit2 and sakit tekak je time tu.. maaflah wat kotrang salah faham.

Alhamdulillah, rakan2 kelas aku setakat ni sume tengok baik2.. Selalu tolong kawan dan care.. Mungkin ada la kut yang tak, tapi mostly ialah ya. Tapi pernah x korang rasa, korang selalu wat baik kat orang tapi, orang x da pun wat baik kat kita? ada x? yes, aku pernah rasa macam tu. Rasa mcm aku je yg dok buat baik kat org, tp org x pun buat bek kat aku. Cuba fikir, betul ke? hmmm.. kadang2 memang ye, orang yang kita buat baik kat dia tu, dia x pernah pun berbuat bek kat kita balik. Tapi pernah x korang sedar, perbuatan baik korang tu ada Allah balas dengan benda dan perkara lain atau dengan kebaikan oleh orang lain terhadap korang. Percayalah Allah tu Maha Adil. Setiap perbuatan kita ,ada balasannya. Kalo kita buat baik kat orang selalu, insya Allah Allah akan bantu kita juga tapi mungkin dengan perkara atau melalui orang yang lain.

Jadi, sentiasalah berbuat baik pada orang lain. Tak perlu harapkan balasan, biar Allah yang tetapkan. Dan ingatlah kalo kita permudahkan urusan orang lain, Insya Allah Allah juga akan permudahkan urursan kita. Macam tu lah juga bila kita tolong agama Allah seperti berdakwah ke, ajak orang ke arah kebaikan ke, kerja dalam persatuan agama ke, Insya Allah Allah akan tolong kita balik. Dalam surah Muhammad pun ada menyatakannya . Tapi maaflah x ingat pula ayat ke berapa. Kalo de masa semak sendiri lah ye..

Have a nice day!
Doakan aku sihat cepat dan dapat siapkan kerja cepat..huhuhu..

No comments:

 
Images by Freepik