Pages

Monday, October 24, 2011

Lamanyer.....

5 tahun setengah. bermula dari 2009 hingga 2014 barulah aku akan grad. Hmmm..lamanyer.. macam nak wat medic jer.. Kawan2 sebaya sume dah konvo, dah abes diploma dan ada yang dah sambung ijazah. Ye, memang aku skang dah masuk ijazah tahun pertama bagi semester yang kedua dan akan exam x lama lagi.Tapi kadang-kadang rasa cam lama sangat dan sedikit bosan. Orang lain at least akan habes diploma dahulu or asasi dulu or matrik dulu. kemudian akan sambung ijazah di tempat yang baru, kelas yang baru, suasana yang baru dan kawan yang baru. Aku?? Sepanjang 5 tahun setengah ni di tempat yang sama , kelas yang sama, rakan yang sama dan suasana yang sama. Bosan x u all agak2 nye lau jadi cam aku?.

Ye, memang la foundation dulu setahun setengah tapi pastu terus sambung ke degree selama 4 tahun , macam x de 'perhentian'.Bosan x u all agak2 nye lau jadi cam aku?. Ada setengah orang umo 22 pun dah dapat degree. aku? umo 24 nnti bru dapat degree. (nak ikutkan patutnye umo 23 la tapi dah aku lewat masuk setahun, jadual gitu).

Ye, aku tahu bukan senang nak menjadi manusia yang memanusiakan manusia lain lebih2 lagi skang pendidik yang baru2 sume kerajaan nak keluarkan yang bersiswazah. Tapi sedangkan sesetengah kursus lain pun yang ada foundation cume setahun dan terus ke degree selama 3 tahun and totalnye 4 tahun je. Sorry la bukan aku x bersyukur , aku bersyukur sangat. Ramai yang nak masuk IPG ni tapi x dapat sbb x layak or x lepas interview or memang x de rezki tapi cuba bayangkan ble berjumpa kawan2, makcik2 jiran, kawan2 parents ble bertanya bpe tahun lagi nak abes? penat aku nak menjawabnye. Dan aku sendiri pun kadang2 dah mula bosan. Tapi aku sedar kelebihannya ialah memang kami pelajar IPG ni dapat tajaan, elaun dari kerajaan bagi setiap bulan/ semester. Tak perlu wat pinjaman dan mohon biasiswa, pastu insya Allah kerja terjamin, pastu pekerjaan yang baik, yang mulia yang boleh dapat pahala berterusan. Tak semua kelebihan2 tu pelajar2 IPT lain akan dapat. Mereka mungkin terpakasa bertungkus lumus untuk belajar untuk menjadikan wang pinjaman mereka tu sebagai biasiswa mereka , pastu ble dah grad nnti nak kena bersaing dengan ramai graduan untuk lepas interview dan merebut peluang pekerjaan. Kalo setakat kebolehan, kemahiran yang suam2 kuku tu hmm maaflah agak sukar bagi anda.

Pendapat aku mungkin pihak BPG boleh mengkaji balik adakah perlu sampai 5 tahun setengah bagi tempoh pengajian kami atau boleh dipendekkan sedikit kepada 4 tahun setengah atau 4 tahun je di masa akan datang.hmm.........

Tapi walaubagaimana pun, sabar jelah duhai hati. jangan difikirkan sangat. teruskan saja pengajianmu dan nanti taw2 ja dah nak abes pun belajar. betul x?

No comments:

 
Images by Freepik