Pages

Monday, October 24, 2011

Assalamualaikum..

Sekarang aku sedang bercuti di rumah sempena perayaan deepavali rabu depan. Aku cuti sampai seminggu kut. Pas abes seminggu pun kemungkinan x de kelas, lau ada pun satu due kelas la. Pastu ada Muktamar PGPI 2010/2011 dan raya haji. -

Mula-mula cuti ni rasa cam x tau nak buat apa. Aku dok rehat je, wat keje2 umah and tengok korean drama. - My Girl. Ya, aku tahu korang sume dah tengok. Cerita dah berzaman kan. Tapi serius aku pun dah lama simpan dalam Buffalo aku ni tapi x tengok2 lagi sebab ble aku try tengok sikit episod satu die cam intro die kurang menarik. Tapi aku dengar ramai kata citer ni best. So aku layan je lah and sekarang dah sampai episod 11. Semuanya ada lebih kurang 16 episod lau aku x silap. Tapi bagi pendapat aku lagu2 dalam drama tu ok memang best la jugak, tapi secara keseluruhannya bagi aku x la best sangat sebab ada lagi cerita Korean and Japan lain yang lebih best yang pernah aku tengok yang mampu mengalirkan air mata aku nie. Tapi ble dah tengok separuh jalan nie, memang aku nak tengok lagi la kan sebab nak tahu apa sambungan ceritanya dan apa kesudahannya. - Pendapat manusisa memang berbeza. Walaupun majoriti ada mengatakan pendapat yang lain, tapi bagi sesengah individu mempunyai pandangan yang lain yang kadangkala boleh diguna pakai.

Bile aku tengok kalendar ble aku kira2 hari ada la dalam lebih kurang 2 minggu la lagi nak final exam. Rasanya lah sebab jadual sebenar IPG aku x keluarkan lagi. Tapi dipercayai mula exam pas raya haji ni.So, aku kena la study tuk exam. Malangnya aku cume bawa balik satu buku dan lappy je ke rumah ni. Sedangkan cuti aku seminggu. Rasa rugi je masa yang banyak tu aku x bleh nak ulangkaji banyak subjek. Masa nak balik ritu aku rushing kemas2 sebab tetibe rancang nak ke Sg Gabai ritu and terus balik ke rumah.So, aku fikir2 mungkin nak balik awal ckit mungkin balik jumaat ke. Tapi x taw la sbb abah sibuk juga, masa die di rumah x menentu jugak.
- Tapi itu bukanlah dijadikan alasan untuk tidak mengulangkaji pelajaran. Gunakan peluang yang ada contoh layarilah internet tuk search nota or baca sume powerpoint or softcopy yang ada dalam lappy dulu sebelum balik baca buku. 
-Disini pentingnya merancang  sesuatu perkara, dah tau nak balik dah kan sepatutnya malam sebelum tu dah prepare barang nak pack walopun rumah dekat.
-Masa yang ada kat rumah ni gunakan dan hargai sebaiknya. Contoh, masa nilah nak eratkan lagi hubungan sesama keluarga. Tolong ibu bapa, tambah pahala dan keredhaan ibu bapa. Latih diri jadi lebih penyabar dengan karenah adik2.
-Untuk cemerlang, bukan sekadar dengan buku je, tapi yang paling utama jaga hubungan kita dengan Allah, sesama manusia,dan  keluarga. Barulah jadi insan yang betul2 cemerlang.

No comments:

 
Images by Freepik