Pages

Sunday, December 19, 2010

Bahan-bahan kimia yang berbahaya dalam kosmetik


 Hai2 korang.. hmm rini aku nak gtaw korang pasal beberapa bahan yang ada dalam kebanyakan produk seharian kita.. lau x caye cube korang cek, de punye sikit2.. lau x de tu bagus lah..hehhe..

Mercuri.
Biasanya digunakan dalam produk pemutih. Antara kesannya ialah berlakunya iritasi dan alergi pada kulit, kerosakan pada otak, ginjal, gangguan perkembangan janin, kerosakan paru-paru, muntah-muntah, dan KANSER.

Hydroquinone.
Bahan ni juga biasa didapati dalam produk pemuith kulit. Penggunaannya dalam jangka masa panjang boleh mengakibatkan kulit merah dan berasa terbakar, masalah ginjal, KANSER DARAH dan KANSER SEL HATI.

Sodium Laureth Sulfate.
Produk ni aku tengok memang banyak ada dalam produk2 syampu, sabun, dan pencuci.. Kalo x silap aku, bahan ni la yang membuatkan banyak buih dan aku de dengar gak banyak2 buih ni pun x bagus sebenarnya sebab boleh mengeringkan lagi kulit. Bahan ni boleh menyebabkan alergi, asma, sakit kepala, sendi, pening2, KATARAK MATA dll.. bahya kna. tp slalu memng ada la dlm produk sabun.. cmne ek..

Rhodamin.
Bahan ni boleh menyebabkan gangguan pada pernapasan dan KEROSAKAN HATI.

Paraben.
Bahan ni banyak digunakan pada deodoran dan kosmetik. Ia boleh menyebabkan kemerahan dan kesan pada kulit dan disyaki boleh menyebabkan KANSER payudara.

Propylene Glycol.
Bahan ni pun banyak didapati dalam kosmetik dan pencuci muka. pencuci aku pun ade gak.. huhu.. takutnyer... x pe la ble dah abes ti aku cari produk len.. Sebabnya bahan ni boleh menyebabkan kesan kemerahan pada kulit, kerosakan ginjal dan hati.

Isopropyl alcohol.
Alcohol ni biasanya digunakan sebagai pelarut dalam produk. Bahan ni boleh merosakkan lapisan kulit dan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan PENUAAN.

DEA (Diethanolamine), TEA (Triethanolamine), MEA(Monoethanolamine).
Untuk jangka masa panjang ia boleh menyebabkan KANSER GINJAL DAN HATI.

Minyak mineral.
Minyak ini akan melapisi kulit hingga pengeluaran toksin dalam badan terganggu. Boleh mengakibatkan jerawat.

Polyethyene Glycol (PEG).
Menyebabkan kelembapan kulit terganggu, penuaan dan bakteria.

Tretinoin / Retinoic acid.
Kulit berasa kering dan terbakar dan menyebabkan kerosakan pada janin.

So pasni lau korang g pasaraya tu nak beli produk pape cek dulu ek bahan-bahannya.. lau bleh elakkan bahan2 bahaya spt diatas,. mungkin sesetngahnya kita x nampak pun pape kesan buruknya tp tuk jangka masa panjang cmne?.. takut woo..kebanyakannya leh menyebabkan kanser...







No comments:

 
Images by Freepik