Pages

Friday, May 14, 2010

DIARY......?

Agak lame aku x menulis diblog ini.
Mungkin kekangan masa, dan tiada idea untuk aku kongsikan disini.
Jadi aku luangkan juga sedikit mse tuk new post yg petame bg mei 2010 ini. hehe..

Byk yg sudah berlaku dlm mse beberapa mggu ini,..
Dah x ingt sgt dah pun,.. sjak aku smbg blaja nie dh jarang buka diary,
dan sem ini aku lgsg x de diary, macam dah x berkesempatan tuk menulis diary..
Kalo tidak aku memng ade diary tiap tahun tuk aku
mencoretkan apa sje aktiviti dan pengalam yg sudah aku lalui dan 
juga tempat aku meluahkan rasa hati.
Aku amalkan penggunaan diary sejak darjah 4 lagi..
setelah bertahun2 bru thun ni kali ptame aku
x amalkan diary..
mse aku msuk U dulu pun ade gak r
sekali sekala tulis diary,
tp skng kat IPIK.....hee
mmm mungkin sem dpan or thun dpan ke aku menulis diary blik,..
tgk la cmner..

Bagi aku ada kebaikan dan keburukannya penulisan diary ni..
Kebaikannya antaranya ialah
aku dpt mencoretkan perkara yg telah berlaku,
boleh dijadikan rujukan dimasa akan dtg,
penting tuk penyemakan tarikh dan aktiviti yg dah dijalankan..

Selain itu, ia juga dpt dijadikan kenangan dimasa hadapan,..
Dan ia juga menjadi sejarah kisah hidup kita,
boleh dibaca dan diimbau kembali di mse lampau..
mungkin cucu cicit kita berminat nak tahu?..hehe..

tapi keburukannya adalah,
amat bahaya sekali dan menjadi masalah apabila
rahsia yang kita tuliskan dlm diary itu,
dibaca dan diselongkar oleh org lain..

Ole itu kena lah, letak dan simpan ditempat
yang selamat skit..

Selain itu juga,apabila kita menulis, meluahkan rasa hati kita,
perkara yang meyedihkan ke, 
menyakitkan ati ke,
akan membuatkan kita lagi mengingati masalah trsebut,..
bukankah dengan cara menulis itu, 
merupakan
salah satu cara untuk megingati fakta tersebut?..

Nak amalkan penulisan diary ni kena la rajin ckit,
luangkan mse ckit tuk menulis,.
Selalunya dulu2 aku tulis waktu mlm,.
Org slalu memng tulis time sblum tido,..
 Tp skng, kn de je kje nk wat sblum tido,..
kdg2 tetido cmtu jer,..
cmne nk tulis diary?..tu
hehe...


Cikgu Nida.. (gmbr hiasan je..)





3 comments:

aLeeN said...

saya suka menulis diary jugak bila ad masalah, tapi yg uniknya, saya main letak je diary kat mne2, ats timbunan buku2 ke.. sbb sy ni jnis yg percaya kt org.. jgn la rumet ku menyelongkar diaryku.. hehe~

Pink &White said...

yeke,..heheh,.. nnti nak ken agtaw shila ni,.. haha.. jgn la letak merate

Pink &White said...

yeke,..heheh,.. nnti nak ken agtaw shila ni,.. haha.. jgn la letak merate

 
Images by Freepik