Pages

Tuesday, December 31, 2013

10 perkara yang aku buat semasa cuti semester kali ini

Assalamualaikum..
Hai hari ni dah 31 Disember 2013. Ini bermakna ada sehari je lagi kita akan masuk ke tahun baru dan juga sehari je lagi aku akan abes cuti semester. Yeahhh.. Alhamdulillah. Seronok, sebab aku akan berada dalam tahun akhir pengajian. Alhamdulillah.
Sepanjang cuti hampir sebulan setengah ni, apa yang aku dah buat?

Tidur?
Makan?
Atau terpacak je kat depan laptop or TV?

No.. no.. no..

Semestinya, aku x buang masa macam tu sahaja.

Pertama,

Kerja part time!

Di mana?
Di kiosk Cool Blog. Boleh la dapat sikit pendapatan sementara nak dapat elaun sem depan. Masa kerja aku hanya masuk belah petang sampai malam. Seminggu 4 atau 5 hari shj aku kerja. So tak ganggu pun aku nak buat kerja lain. Siap boleh jadi suri rumah lagi tolong mak di rumah. Alhamdulillah.



Dari kiri Shabi, aku, dan kak aisyah



Kedua,

Cat dan kemas bilik!

Yeah.. Alhamdulillah. Dah bertukar wajah. Dari kaler peach + white, dah bertukar kepada romance pink!. My favourite colour. Dengan kerjasama adik2 ku, kami sama2 cat sendiri dan gubah bilik comel kami. Boleh la puas hati dengan bajet dan kemampuan diri sendiri.








Ketiga,

Buat BBM dan senaraikan games!

Memandangkan dah 2 semester aku praktikum, apa yg aku dapat simpulkan pensyarah kerap kali tegur suruh aku buat permainan bahasa dlm pengajaran BM. Sedangkan aku tak lah rajin dan kreatif tuk fikirkan permainan bhs yg menarik dan sesuai. M.A.L.A.S dan penat.
Makanya aku amik pengajaran lampau, aku pun guna masa cuti ni sebaiknya. Aku cari idea dan senaraikan games yg aku boleh buat tuk praktikum akan datang.


Keempat,

Kemaskini file2 dan buku2 sem2 lepas!

Mana yg dah tak guna tuk 2 sem lg, aku bawa balik dan simpan kat rumah. Barang2 lain macam, baju, rak, pun aku hantar balik ke rumah. Tak lah byk sgt kalo nak berangkut bawa balik ke rumah kalo dah abes blaja or mana tahu tak dok umah sewa dah ke kan.





Kelima,

Baca buku!

Yang ni Alhamdulillah kesemua buku yang aku rancang dan bawa balik tuk baca time cuti ni, aku dapat baca. Tapi ada 2 buku yang tak sempat nak abeskan. Ok la tu,kan.




Keenam,

Fikirkan tajuk dan mula cari bahan utk Penyelidikan Tindakan (P.T)!

Seperti yang sedia maklum, tahun akhir kami kena buat kertas cadangan dan laporan Penyelidikan Tindakan. Dengar mcm susah dan rumit je. Tapi, aku percaya dengan berkat kesungguhan, dengan bimbingan dari pensyarah insya Allah pasti aku boleh buat. Kalau tak mcm mana senior2 lain boleh buat kan.





Ketujuh,

Pergi Perpustakaan Negara.

Yang ni tak dirancang pun pada mulanya. Mesti ramai terkejut, buat apa cuti2 ni pergi library. Kihkih. Aku terrrrr…pergi sebenarnya. Alang2 dah pergi, tengok2 kut ada bahan tuk buat pengenalan P.T, pastu pinjam 3 novel tuk dibaca. Yes, buku lagi!





Kelapan,

Kenduri pertunangan dan perkahwinan!

Yang ni aku pasti, ramai dpt jemputan sepanjang nov dan dis ni kan.. Aku pun sama. Mana yang dekat area KL dan Selangor, kwn2 skola dan kampus dulu, aku usahakan datang. Aku raikan diorang. Aku happy tgk kwn2 aku happy. Tahniah!!
Tapi ada juga yang x dpt nak join sbb masalah masa, jarak dan wang.. kuikui.. sorry..


Ni kenduri Fatin, kwn kelas masa sek men dulu. Skang die baru abes blaja dan bakal guru cam aku juga


Ni kenduri Lukhman, pun kawan kelas aku time sek men dulu. Sejuk mata tgk dia dgn zaujah


Ni majlis pertunangan Fatimah, kawan kelas aku masa sek men gak merangkap rakan sejawat pengawas sek.


Ada lagi majlis kahwin yang aku pergi tapi x sempat nak amek gambar. Majlis pertunangan kawan baik aku sendiri pun aku x dapat nak datang. Tapi aku datang dua hari lebih awal utk berjumpa dan meraikan dia.


Aku curik dari FB die..hikhik..


Bawah ni gambar classmate aku yang bertunang dengan classmate juga. Sweet tak??..Orang Utara dua2 nya. Aku x dapat nak datang, tapi dia wassup gambar dia. Insya Allah tahun depan diorang nikah.




Kesembilan,

Keluar dengan kawan sekolah!

Yang ni tak rancang sgt pun. Ada sorang schollmate ni yg baru abes blaja dan free. Dia la teman aku ke Shah Alam sbb aku ada urusan. Dengan tak tahu jalannya, nseb bek ada GPS. Pastu kitorang makan dan minum sama2. Berbual sepanjang hari, sepanjang perjalanan, sampai ke rumah dia. Berjam2 kitorang borak non stop! Seronok sgt, girl talk.


Kesepuluh,

Duduk rumah, abeskan masa dengan parent, adik2, dan kerja rumah!

Masa ni la nak terperap dok kat rumah pun. Ti dah mula kuliah lagi belum tahu lagi macam mana. Ada setahun je lagi kuliah. Pastu kut2 rezeki posting jauh2. Mana tahu kan. Masa ni la sama ada rajin atau malas, kena juga buat kerja rumah. Sapa lagi yang nak buat?. Kak Yonggggggggg gak.. hukhuk..













Alhamdulillah.. cuti kali ni tak dibazirkan masa dengan sia2. Walaupun byk abeskan masa tuk tidur, online, chit chat, movie, makan, dan sebagainya tapi aku tetap rancang dan susun aktiviti yang lain agar cuti pada kali ini bermakna dan terisi.

Bersyukur kepada Allah Yang Maha Esa kerana masih memanjangkan usiaku dan orang tua ku serta adik2 ku untuk terus menikmati kehidupan yang sementara ini.
Alhamdulillah dengan rezeki yang Kau berikan.



No comments:

 
Images by Freepik