Pages

Tuesday, July 12, 2011

Bertudung.. Imej atau tuntutan syariat??

  Kini semakin ramai wanita islam yang mula berubah daripada tidak bertudung kepada imej yang bertudung. Baguslah Alhamdulillah. Ia merupaka satu kewajiapan bagi melengkapkan diri menutup aurat. Tetapi sekadar memakai tudung sahaja, ia sudah tidak mencukupi dikira menutup aurat dengan sempurna. Tudung itu perlulah dipakai, menutup hingga leher dan paras dadanya. Janganlah disingkatkan tudung itu sekadar menutup kepala dan leher sahaja. Allah S.WT. juga ada menegaskan dalam surah al-Ahzab ayat 59.
  Antara aspek2 yang perlu ditekankan ialah menutup apa yang sepatutnya ditutup iaitu tudung melabuhi paras dada. Jika tudung atau shawl yang dipakai itu jarang, perlulah dipakai inner yang lain bagi menutupi leher yang mungkin namapak walaupun bertudung. Selain itu, pakaian juga perlulah tidak ketat, singkat dan tidak jarang. Jika jarang, pakailah kain selapis yang lain didalan seperti kain dalam, baju inner, dan sebagainya.
  Pakaian yang dipilih juga perlulah yang bersesuaian dan sopan bagi mencerminkan nilai harga diri wanita. Keperibadian muslimah juga perlu dijaga dan dipelihara dengan tingkah laku yang baik, adanya sifat malu, berlemah lembut dan sebagainya.

No comments:

 
Images by Freepik