Konsep dan Definisi
Dalam konteks pendidikan, pentaksiran dianggap sebagai suatu
proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod,
memberi skor dan menterjemah maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi
sesuatu tujuan tertentu (Lembaga Peperiksaan Malaysia, 2000). Hasil pentaksiran
dinyatakan dalam bentuk skor. Skor mestilah sah dan boleh dipercayai untuk
memastikan keadilan kepada murid serta mengekalkan kewibawaan institusi pentaksiran.
Maklumat hasil pentaksiran akan dirujuk untuk memperbaiki
kelemahan murid dan meningkatkan pencapaiannya. Pentaksiran dibuat mengikut
peringkat kebolehan dan standard perkembangan murid tersebut. Di samping itu
juga, pentaksiran juga memerlukan pengumpulan
bukti dan data pencapaian murid dalam tempoh satu masa untuk mentaksir
pembelajaran dan pemahamannya.
Pentaksiran dalam Pendidikan Khas pula bermaksud memberi
maklumat dan gambaran tentang tahap penguasaan murid dalam pelbagai kemahiran
seperti membaca, menulis, mengira dan sebagainya. Dengan cara itu guru dapat
mengesan punca masalah yang dihadapi oleh murid dan merangka intervensi,
strategi pengajaran dan penempatan yang sesuai mengikut tahap kebolehannya.
Matlamat keseluruhan
pentaksiran ialah untuk kemajuan murid dalam pembelajaran. Pentaksiran
memberikan murid, ibu bapa dan guru maklumat yang terperinci tentang
perkembangan dan pencapaian murid dalam pembelajaran. Maklumat hasil
pentaksiran akan dirujuk untuk memperbaiki kelemahan murid dan meningkatkan
pencapaiannya. Pentaksiran yang dibuat adalah mengikut peringkat kebolehan dan
standard perkembangan murid tersebut.
Pentaksiran juga memerlukan pengumpulan bukti dan data
pencapaian murid dalam satu tempoh masa untuk mentaksir pembelajaran dan
pemahamannya. Bukti dan data ini dapat diambil dalam bentuk dialog, jurnal,
lembaran kerja, portfolio dan beberapa jenis ujian seperti ujian diagnostik.
Segala bukti dan data tersebut menggambarkan tahap kebolehan, kekurangan dan
kelebihan murid berkenaan untuk penempatan yang sesuai mengikut tahap
kebolehannya.
Manakala, menurut Popham (2000), beliau berpendapat istilah
pengukuran, pengujian dan pentaksiran digunakan silih berganti dan dianggap
sebagai sinonim. Pentaksiran melibatkan proses membuat keputusan berdasarkan
kepada suatu peraturan atau piawaian. Pentaksiran merupakan sebahagian daripada
proses pembelajaran.
Pentaksiran adalah proses pengumpulan maklumat tentang
perkembangan dan kemajuan murid dengan menggunakan pelbagai kaedah. la
merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran yang
dijalankan secara berterusan. la hendaklah dilaksanakan secara tidak formal
selaras dengan Seksyen 19 Akta Pendidikan 1996 (Akta 550). Manakal menurut
Mokhtar Ismail, pentaksiran ialah langkah untuk menentukan tahap sejauhmana
seseorang memiliki sifat tertentu.
Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran, pentaksiran
merupakan proses yang melibatkan pengumpulan data-data kuantitatif mengenai
pembelajaran atau perubahan perlakuan pelajar akibat daripada proses pengajaran
dan pembelajaran. Nilai kuantitatif ini melambangkan tahap atau kedudukan
pencapaian pelajar dalam sesuatu aspek yang dinilai.
Pentaksiran boleh dilaksanakan melalui pelbagai kaedah
seperti ujian, pemerhatian, temu bual, projek, portfolio dan sebagainya.
Pemilihan kaedah bergantung kepada jenis maklumat yang diperlukan. Umapamanya,
kemahiran bermain hoki boleh diukur melalui pemerhatian sementara nilai dan
sikap boleh diukur melalui temu bual.
Oleh itu, kita perlulah menggunakan kaedah dan alat ukur yang sesuai
agar pentaksiran yang dibuat itu sah.
Secara keseluruhannya pentaksiran bertujuan untuk
mengenalpasti kecerdasan dan potensi murid bagi memperkukuh dan
mempertingkatkan perkembangan mereka. Hasil pentaksiran membolehkan guru mengambil
tindakan susulan yang berkesan dan seterusnya membantu guru mengembangkan
potensi murid ke tahap optimum dalam domain kognitif, afektif dan
psikomotor.
OBJEKTIF PENTAKSIRAN
Pentaksiran bertujuan untuk membantu guru dalam perkara
berikut:
i. Mengesan
perkembangan murid secara menyeluruh.
ii. Mengenal pasti
pelbagai potensi murid secara menyeluruh.
iii. Mengenal pasti
kelebihan dan kekurangan murid dalam pembelajaran dari semasa ke semasa
iv. Merangsang
aktiviti mengikut keperluan perkembangan dan pertumbuhan murid.
v. Mengesan
keberkesanan pengajaran.
vi. Mengesan
pertumbuhan murid bersesuaian dengan peringkat umur.
TUJUAN PENTAKSIRAN
i. Mengesan
keberkesanan pengajaran.
ii. Menjalankan
tindakan susulan yang sesuai dengan sertamerta.
iii. Merancang
aktiviti pengajaran mengikut keperluan perkembangan dan pertumbuhan murid.
iv. Mengesan
perkembangan murid secara menyeluruh.
v. Mengenal pasti
kelebihan dan kekurangan murid dalam pengajaran dari masa ke semasa.
vi. Mengenal pasti
pelbagai potensi murid secara menyeluruh.
vii. Proses
mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang murid dalam pembelajaran.
viii. Menilai
aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran.
ix. Mendapatkan
maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran.
x. Memperbaiki
pengajaran dan pembelajaran.
PRINSIP-PRINSIP PENTAKSIRAN
· Instrument
· Kumpulan
yang ditaksir
· Respon
· Kumpulan
yang menaksiran
· Skor
CIRI-CIRI PENTAKSIRAN
· Kesahan skor
Merujuk kepada
relevan dan kecukupan cakupan.
·
Kebolehpercayaan Skor
Merujuk kepada
ketekalan dan ketepatan.
· Keobjektifan
Ketepatan
seseorang pentaksir memberikan skor
· Kebolehtadbiran
Kelicinan
kerja-kerja mentadbir ujian yang dilaksanakan secara berpusat atau berasaskan sekolah.
· Kemudahtafsiran
Meklumat tentang
calon berdasarkan skor, diskriminasi antara calon, ketepatan tujuan mengadakan
ujian.
· Kekomprehensifan
Kertas soalan
mewakili semua objektif penting Sukatan Pelajaran atau pengajaran.
KEPENTINGAN PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN
1. Mengenalpastia masalah
Ø Dapat mengesan
pelajar sama ada dapat menguasai kemahiran dalam bacaan dan mengira.
Ø Guru dapat mengesan
punca kelemahan pelajar dan kekuatan pelajar.
Ø Dapat mengesan
pelajar yang berisiko tinggi sama ada perlu diberi rawatan
segera.
2. Penempatan
Ø Tahap pencapaian
pelajar untuk penempatan seperti kelas khas, pemulihan.
Ø Penempatan yang
sesuai penting untuk mereka supaya dapat membantu mereka mendapat perkhidmatan
yang khusus.
3. Pemilihan strategi pemulihan
Ø Strategi pengajaran
dan pembelajaran yang berkesan seperti menggunakan bahan bantu mengajar yang
menarik supaya mereka senang menguasai kemahiran.
Ø Persediaan RPI
sebelum pengajaran dijalankan dan tetapkan objektif
pembelajaran.
Ø Menggunakan
strategi seperti melukis gambar, mendengar muzik untuk belajar
bahasa.
Ø Apabila mereka
telah diajar sesuatu, perkara tersebut harus sentiasa
berulang-ulang supaya mereka senang ingat kemahiran.
PROSES PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
a) Merancang: Sebelum sesuatu pentaksiran dilaksanakan, guru
hendaklah merancang perkara-perkara berikut:
i. Mengenal pasti murid yang hendak dinilai.
ii. Menentukan
hasil pembelajaran yang hendak dinilai.
iii. Menentukan
instrumen yang hendak digunakan.
iv. Menentukan
aspek yang hendak diperhatikan.
xi. Menentukan
tempoh masa pemerhatian.
xii. Menentukan
bila hendak menjalankan penilaian dan pentaksiran.
b) Membina Instrumen: Instrumen yang dibina perlu mempunyai
ciri-ciri berikut:
i. Tujuan yang jelas.
ii. Menepati apa yang hendak dinilai.
iii. Item boleh diukur.
iv. Setiap item hanya mengukur satu kemahiran sahaja.
JENIS-JENIS PENTAKSIRAN
Jenis-jenis pentaksiran dalam pendidikan khas boleh dikategorikan
kepada:
i. Pentaksiran Kemahiran Pembelajaran Asas
ii. Pentaksiran Sosial dan Tingkah Laku
iii. Pentaksiran Kemahiran
Lisan
iv. Pentaksiran Kemahiran Bacaan
v. Pentaksiran Kemahiran Menulis
No comments:
Post a Comment