RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(RPH)
MATA
PELAJARAN : Bahasa
Melayu
TAHUN :
5 Bijak
BILANGAN
MURID :
20 orang
MASA : 60 minit
TAJUK :
Kepelbagaian laras bahasa di
sekeliling kita.
OBJEKTIF
: Pada
akhir pembelajaran, murid dapat ;
1. Menggunakan
laras bahasa yang sesuai dan betul.
2. Menyampaikan
maklumat kepada pihak lain.
3. Mengemukakan
komen yang sesuai berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
HASIL
PEMBELAJARAN :
Fokus
Utama
3.1 Menyampaikan
maklumat dalam pengucapan yang mudah, betul, menarik, dan berkesan.
Aras
2
i.
Mengkategorikan isi berdasarkan topik yang dibincangkan.
ii.
Mengemukakan sesuatu maklumat dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Fokus
sampingan
3.3
Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti yang terancang.
Aras
3
i.
Melahirkan perasaan dengan menggunakan bahasa puitis berdasarkan sesuatu tema.
4.2
Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan
maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
Aras
2
i.
Menghuraikan maklumat untuk memberikan teguran yang positif dan meyakinkan.
PENGISIAN
KURIKULUM
Nilai
Murni : Toleransi, kebebasan bersuara, sikap
keterbukaan, saling membantu dan bekerjasama.
Ilmu :
Seni pergerakan.
Nilai
Tambah : Kecerdasan pelbagai, kemahiran
berfikir, konstruktivisme.
Sistem
bahasa : Kosa kata dalam pelbagai aras.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid
pernah mendengar pelbagai jenis laras bahasa.
Bahan
Bantu Mengajar : Bahan
elektronik, dan bahan bercetak.
KOMPONEN
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/JUSTIFIKASI
|
Set
Induksi.
(5
minit)
|
Tayangan
video.
|
1. Guru
menayangkan video yang menunjukkan pelbagai jenis laras bahasa.
2. Guru
mengaitkan dengan tajuk pelajaran.
|
Pendekatan.
Berpusatkan
bahan.
Kaedah.
Menggunakan
tayangan video.
|
Langkah
1.
(10
minit)
|
Perbincangan
mengenai laras bahasa.
|
1. Guru
melakukan perbincangan dengan murid mengenai laras bahasa.
|
Pendekatan.
Berpusatkan
guru dan murid.
Kaedah.
Tayangan
slide power point.
|
Langkah
2.
(30
minit)
|
Perbincangan
dalam kumpulan.
Persembahan.
|
1. Murid
diminta untuk melakukan perbincangan dalam kumpulan.
2. Murid
perlu mencabut satu sampul surat daripada guru.
3. Murid
diminta untuk merancangkan satu persembahan mengenai laras bahasa yang
tertulis dalam sampul surat yang dipilih.
4. Murid
melakukan satu persembahan yang berkaitan dengan satu jenis laras bahasa
|
Pendekatan.
Berpusatkan
murid dan bahan.
Kaedah.
Kertas
bercetak dalam sampul surat.
Persembahan.
|
Langkah
3.
(10
minit)
|
Penilaian
|
1. Murid
menjawab latihan pemahaman yang diberikan oleh guru.
|
Pendekatan.
Berpusatkan
murid.
Kaedah.
Lembaran
kerja.
|
Penutup.
(5 minit)
|
Rumusan.
|
1. Guru
meminta murid untuk membuat kesimpulan.
|
Pendekatan.
Berpusatkan
murid.
|
No comments:
Post a Comment