Definisi Set Induksi
Omardin Ashaari (1997) mendefinisikan set induksi adalah
proses terawal dalam sesuatu pengajaran yang dirancang dengan sengaja untuk
tujuan-tujuan tertentu.
Ee Ah Meng (1987) menyatakan set induksi ialah kemahiran
yang berkaitan dengan cara untuk menyediakan pelajar anda bagi mengikuti sesi
pengajaran iaitu orientasi prapengajaran.
Mok Song Sang (2001) menyatakan set induksi merupakan
bahagian permulaan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran dimana
tujuan utama mengadakannya ialah untuk membina aliran fikiran serta menimbulkan
minat murid-murid supaya mereka dapat memusatkan perhatian terhadap isi
pelajaran yang hendak disampaikan.
Berdasarkan kepada ketiga-tiga definisi di atas, dapatlah
disimpulkan bahawa set induksi ialah satu cara memulakan pengajaran dimana
kemahiran memulakan pengajaran amat penting kerana di sini guru meyampaikan
ideanya kepada pelajar dan menanamkan ke dalam fikiran pelajar bahan-bahan
pengajaran yang hendak disampaikannya. Sementara itu, guru juga perlu
menumbulkan minat dan menggerakkan para pelajar supaya mereka sedia belajar dan
memikirkan pengetahuan serta kemahiran yang dipersembahkan oleh guru mereka.
Prinsip-prinsip
Panduan
Ee Ah Meng (1987) menyatakan bagi mencapai kejayaan dalam
set induksi atau permulaan pelajaran, guru hendaklah mematuhi prinsip-prinsip
berikut:
i) Bermakna
Permulaan pelajaran sepatutnya bermakna kepada murid-murid
dari segi minat, pengalaman, kebolehan dan umur.
ii) Perkaitan
Permulaan pelajaran sepatutnya berkaitan dengan isi dan
objektif pelajaran.
iii) Perkaitan
Permulaan hendaklah berkaitan dengan pengetahuan sedia ada
murid-murid.
-
Menarik perhatian, minat dan ingin tahu murid
-
Jangka masa terhad (3-5 minit)
Objektif-objektif Set Induksi
Antara objektif-objektif kemahiran Set Induksi adalah
seperti yang berikut:
i) Mendapatkan perhatian murid.
ii) Memotivasikan murid-murid.
iii) Mencadangkan cara-cara menjalankan tugas.
iv) Menyatakan had tugas yang akan dilaksanakan.
v) Membuat perkaitan antara yang telah dialami dengan yang
di luar pengalaman murid-murid.
Komponen-komponen Set
Induksi.
Komponen-komponen utama dalam kemahiran Set Induksi ialah
menarik perhatian, mewujudkan motivasi, perkaitan kognitif dan menstruktur.
i) Menarik Perhatian
Untuk menarik perhatian murid-murid, guru boleh mengubah
unsur-unsur ketegangan, gerak-geri dan kontak mata, menunjukkan sesuatu yang
menghairankanm mengadakan aktiviti-aktiviti yang menyeronokkan atau berusaha
menimbulkan rasa ingin tahu murid-murid seperti penggunaan bbm.
ii) Mewujudkan Motivasi
Sebelum mengajar, guru perlu memastikan murid-murid dalam
keadaan yang sedia dan bermotivasi untuk belajar. Apabila pelajar memberi
perhatian, barulah pelajaran sebenarnya boleh dimulakan dengan senang dan
mudah. (Omardin Ashaari,1997). Dengan semanagat, kemesraan, merangsang naluri
ingin tahu, menggunakan unsur saspens, cerita, sola jawab dan aktiviti yang
menarik.
iii) Perkaitan Kognitif
Guru yang membuat perkaitan antara pelajaran baru dengan
pengetahuan sedia ada murid akan dapat menyampaikan pengajarannya dengan lebih
berkesan. Membuat perkaitan antara isi pengajaran yang akan disampaikan dengan
pengetahuan sedia ada murid/isi pelajaran lepas. Misalnya, guru yang mengajar ciri-ciri
segitiga sama kaki boleh membincangkan ciri-ciri umum sesebuah segitiga
terlebih dahulu.
iv) Menstruktur
Dalam proses menstruktur, guru memberitahu tugas yang akan
dijalankan atau cara-cara menjalankan tugas itu. Contohnya, “Kita akan cuba
menamakan lima bahagian Bunga Raya ini setelah melihat bahagian-bahagian itu
dengan teliti”. Dengan menghadkan tugasan, menyatakan tujuan tugas,
mencadangkan cara menjalankan tugas, menggunakan soalan yang berkaitan.
Kesan Kemahiran Set Induksi ke Atas Pengajaran dan
Pembelajaran.
Kesan-kesan
penggunaan Set Induksi adalah seperti yang berikut:
i) Motivasi murid tinggi. Mereka ingin belajar dengan lebih
tekun lagi.
ii) Perhatian murid-murid terhadap pelajaran lebih baik. Ini
memudahkan pembentukan konsep.
iii) Murid-murid akan berusaha kea rah jangkaan prestasi
yang ditetapkan dan diumumkan oleh guru.
iv) Pembelajaran lebih bermakna dan menyeronokkan kerana
perkaitan dibuat antara pelajaran baru dengan pengetahuan sedia ada
murid-murid.
v) Naluri ingin tahu murid dapat dipenuhi.
vi) Corak interaksi antara guru dan murid akan berubah-ubah.
Ini akan mewujudkan suasana pengajaran-pembelajaran yang lebih menggalakkan.
No comments:
Post a Comment