Pengurusan kelas
Konsep
-
Tugas mengurus bilik darjah termasuk juga
aktiviti mengatur reka letak fizikal dan mewujudkan komunikasi dan interaksi
dalam kalangan pelajar dan guru.
-
Cara dan kaedah pengajaran bahasa itu
dikendalikan
-
Dilakukan secara indidvidu, berpasangan,
berkumpulan atau secara kelas.
Pengajaran secara kelas
-
Guru menyampaikan pengajaran kepada semua secara
serentak
-
Kelebihannya
o
dapat pelajari bahan yang sama, dinilai dan
hadapi situasi yang sama.
o
Guru dapat melihat perbezaan pencapaian murid
o
Guru mentadbir kelas dengan mudah
-
Kelemahannya
o
Pengajaran tidak memenuhi keperluan individu,
minat, kebolehan, kecerdasan
o
Murid bijak hilang peluang belajar
Pengajaran secara kumpulan
-
Murid dikumpulkan mengikut pencapaian
-
Pentingkan sikap kerjasama antara murid
-
Murid diberi peluang mengendalikan kumpulan
Pengajaran secara individu
-
Dijalankan dengan tujuan dan objektif
o
Masalah pembelajaran / maju pembelajaran
bertujuan memperkaya
Pengajaran secara kelas bercantum
-
Menggabungkan beberapa kelas menjadi satu kelas
-
Murid tidak mempunyai tahap pencapaian yang sama
-
Oleh itu. Kaedah pengajaran berkumpulan
diutamakan
-
Memerlukan gurun yang rajin, bertanggungjawab
dan bijak kendali kumpulan
-
Setiap kumpulan diberi tugas dan belajar serenak
pada waktu yang sama.
Pengajaran secara kuliah
-
Menyampaikan pengajaran kepada pelajar
pendidikan tinggi
-
Murid mencatat nota sendiri
-
Alat teknologi digunakan
-
Kelebihan
o
Jimat masa dan tenaga
o
Mudah dikawal
o
Berpelulang menganalisis, mengintepretasi
Aspek lain pengelolaan kelas
-
Iklim dan persekitaran bilik darjah
-
Aspek komunikasi dalam bilik darjah
-
Aspek pengurusan pengajaran dan pembelajaran di
dalam bilik darjah
-
Pengurusan yang berkaitan dengan disiplin murid
Keberkesanan pengelolaan kelas
-
Cole (1994) merumuskan bahawa kejayaan dan
keberkesanan pengelolaan kelas bergantung kepada empat faktor :
o
Kemahiran berkomunikasi
o
Kemahiran merancang dan mengurus
o
Kemahiran mengajar dan keupayaan guru
menggunakan motivasi dan pengukuhan
No comments:
Post a Comment