Pages

Tuesday, August 26, 2014

Tak puas hati betul la kan

Macam mana ye nak puaskan hati sendiri dan hati orang lain?
Setiap individu tu adalah berbeza antara satu sama lain. Tentu ada banyak rasa yang tersimpan dalam hati. Rasa sakit hati dengan si A. Rasa menyampah dan jengkel dengan si B. Rasa nak marah dan tak puas hati dengan si C. Tapi.. selalunya tak semua dapat kita luahkan dan bagitau terus kat orang tu. Kenapa ya?

Mungkin sebab malas nak cakap, nanti jadi gaduh. Tapi kalau cakap elok2 dan kena caranya, ok je rasa kan.. Tapi macam mana pula kalau org tu memang jenis tak reti bahasa??

Kalau kita dok pikir mende ni pun, sampai ke sudah bukannya boleh selesai pon. Buat kerut kat muka bertambah je. Buat apa, nanti tua sebelum usia.

Kena banyak sabar, redha dan ikhlaskan je la. Tapi bukan senang kan. Sebab tu Allah janji kan pahala yang tak putus-putus pada orang yang banyak bersabar dan terima dengan ikhlas.

Senang cerita, cuba tengok balik dalam diri kita. Tentu ada banyak keburukan dan kelemahan yang memnag kita sedar dan kadang2 tak sedar pun. Sudah tentu ada manusia kat luar sana yang x suka dan x senang hati dengan kita. Ha.. sama la macam tu jugak.

So, buat relax je la.. Tak yah nak serabut sgt. Lau bleh tegur, gi tegur. Tak boleh, diam dan sabar. Lastly wat tak taw je la.. fokus kerja sendiri. Mungkin ni satu cara Allah nak latih kita jadi lebih sabar dan kumpul pahala.. Tak nak ke pahala??

No comments:

 
Images by Freepik