Pages

Friday, October 28, 2011

Rumusan artikel Masalah Bahasa dan Komunikasi

Rumusan artikel dalam jurnal yang dipilih.

Artikel 1.
Kategori penilaian dan perbezaan diagnosis terhadap major dan minor
perkembangan masalah bahasa dan pertuturan.

            Kebolehan berbahasa dan berkomunikasi dalam kehidupan seharian amatlah perlu dan penting bagi setiap diri individu. Namun begitu terdapat dalam kalangan kita yang mengalami masalah untuk berbahasa dan berkomunikasi sesama manusia. Sebagai contoh di luar negara terdapat kajian yang mengatakan bahawa terdapat anggaran 1:10 yang mengalami kecacatan dalam menggunakan bahasa, pertuturan dan pendengaran.
            Masalah pertuturan itu merupakan masalah yang dihadapi oleh seseorang yang mempunyai masalah dalam penghasilan suara dan kualitinya. Masalah berbahasa pula ialah seseorang yang mengalami kecacatan dan kekurangan dalam berkebolehan untuk menggunakan bahasa, perkataan dan memahaminya dengan baik. Mereka mungkin akan mengalami masalah untuk memahami isi perbualan orang lain.
            Penilaian untuk penentuan kekurangan kanak-kanak dalam kefungsian berbahasa biasanya dikendalikan oleh ahli terapi bahasa dan pertuturan dan pakar psikologi. Ahli terapi tersebut bekerjasama dengan pakar psikologi pendidikan untuk menentukan jenis-jenis masalah kecacatan kanak-kanak itu.Terdapat beberapa jenis penilaian yang spesifik dalam komunikasi anataranya ialah penilaian tindak balas terhadap bunyi-bunyian. Penilaian ini lebih menjurus kepada masalah pendengaran dan proses auditori. Kebiasaannya kanak-kanak yang mengalami masalah pendengaran ini akan mengalami pula masalah untuk bertutur dan menggunakan bahasa dengan baik. Kanak-kanak yang berumur dalam lingkungan setahun yang masih tidak memberikan tindak balas terhadap alatan yang menghasilkan bunyi-bunyian dan juga suara manusia, disyaki mengalami masalah penengaran. Antara ujian yang boleh dilakukan terhadap kanak-kanak ini ialah ujian auditori dan ujian sensori motor.
            Seterusnya ialah penilaian terhadap penerimaan bahasa bagi kanak-kanak. Terdapat tiga kaedah umum untuk menilai pemahaman bahasa terhadap kanak-kanak iaitu menunjukkan gambar, memberikan arahan, dan bertanyakan soalan kepada kanak-kanak tersebut. Terdapat juga beberapa jenis ujian yang berkaitan dengan penilaian ini iaitu ujian auditori untuk pemahaman bahasa, ujian kosa kata bergambar, dan ujian perbezaan auditori. Penilaian yang ketiga ialah penghasilan pertuturan oleh kanak-kanak. Antara tanda-tanda bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah ini ialah tidak ada penghasilan bunyi-bunyian vokal sehingga usianya 6 bulan, tidak ada babling dan cooing dalam usia setahun dan tidak ada pertuturan yan jelas antara umur 1-4 tahun. Ujian yang boleh diberikan kepada kanak-kanak untuk penilaian ini ialah ujian perkembangan artikulasidan ujian skrin Templin-Darley.
            Dalam penilaian penghasilan bahasa pula mementingkan aspek dari segi kanak-kanak itu memberikan respon dan menggunakan bahasa badan dalam sesuatu komunikasi berlaku. Pemerhatian terhadap perkembangan bahasa kanak-kanak ini perlu dilihat secara semulajadi dengan pelbagai penggunaan kosa kata dan tatabahasa. Contoh ujian formal bagi penilaian ini ialah ujian tatabahasa Berry-Talbot-Exploratory. Penilaian yang kelima ialah penilaian proses auditori. Untuk penilaian ini pemerhatian sahaja adalah tidak mencukupi tetapi boleh digunakan beberapa kaedah terhadap kanak-kanak seperti menyanyikan lagu dan dengan itu kita dapt mengenalpasti adakah kanak-kanak itu dapat memberikan perhatian atau tidak. Kita juga boleh menggunakan kaedah suku kata satu untuk menunjukkan perbezaan konsep terhadap bunyi-bunyian. Ujian memori auditori dapat digunakan dengan cara teknik berulang seperti lagu twinkle-twinkle little stars.
            Penilaian pragmatik pula memberi fokus kepada penggunaan bahasa untuk kanak-kanak berkomunikasi. Cara terbaik untuk menilai mereka untuk penilaian ini adalah dengan cara pemerhatian. Persekitaran semulajadi merupakan yang terbaik untuk penilaian klinikal untuk kanak-kanak masalah bahasa ini. Penilaian tahap perkembangan bukan bahasa kanak-kanak mengandungi pelbagai jenis kecacatan. Ciri-ciri penilaian major ialah pergerakan kemahiran motor dan juga proses visual. Antara contoh ujian penilaian yang boleh dijalankan ialah konsep kematangan (Draw-a-man test), kebolehan motor (Purdue Peg Board), Konsep visual (ujian Skemp’s)  dan sebagainya.
            Pelbagai ujian diagnosis dan penilaian untuk mengenalpasti perbezaan perkembangan masalah bahasa dan komunikasi bagi kanak-kanak dari peringkat awal kanak-kanak lagi. Kanak-kanak akan mengalami masalah dalam komunikasi apabila tidak mendapat kemahiran bertutur dn bercakap dengan baik. Komunikasi itu amat penting dalam kehidupan sosial bagi seseorang dan memudahkan untuk mempelajari serta berinteraksi dengan persekitaran.

Monday, October 24, 2011

Lamanyer.....

5 tahun setengah. bermula dari 2009 hingga 2014 barulah aku akan grad. Hmmm..lamanyer.. macam nak wat medic jer.. Kawan2 sebaya sume dah konvo, dah abes diploma dan ada yang dah sambung ijazah. Ye, memang aku skang dah masuk ijazah tahun pertama bagi semester yang kedua dan akan exam x lama lagi.Tapi kadang-kadang rasa cam lama sangat dan sedikit bosan. Orang lain at least akan habes diploma dahulu or asasi dulu or matrik dulu. kemudian akan sambung ijazah di tempat yang baru, kelas yang baru, suasana yang baru dan kawan yang baru. Aku?? Sepanjang 5 tahun setengah ni di tempat yang sama , kelas yang sama, rakan yang sama dan suasana yang sama. Bosan x u all agak2 nye lau jadi cam aku?.

Ye, memang la foundation dulu setahun setengah tapi pastu terus sambung ke degree selama 4 tahun , macam x de 'perhentian'.Bosan x u all agak2 nye lau jadi cam aku?. Ada setengah orang umo 22 pun dah dapat degree. aku? umo 24 nnti bru dapat degree. (nak ikutkan patutnye umo 23 la tapi dah aku lewat masuk setahun, jadual gitu).

Ye, aku tahu bukan senang nak menjadi manusia yang memanusiakan manusia lain lebih2 lagi skang pendidik yang baru2 sume kerajaan nak keluarkan yang bersiswazah. Tapi sedangkan sesetengah kursus lain pun yang ada foundation cume setahun dan terus ke degree selama 3 tahun and totalnye 4 tahun je. Sorry la bukan aku x bersyukur , aku bersyukur sangat. Ramai yang nak masuk IPG ni tapi x dapat sbb x layak or x lepas interview or memang x de rezki tapi cuba bayangkan ble berjumpa kawan2, makcik2 jiran, kawan2 parents ble bertanya bpe tahun lagi nak abes? penat aku nak menjawabnye. Dan aku sendiri pun kadang2 dah mula bosan. Tapi aku sedar kelebihannya ialah memang kami pelajar IPG ni dapat tajaan, elaun dari kerajaan bagi setiap bulan/ semester. Tak perlu wat pinjaman dan mohon biasiswa, pastu insya Allah kerja terjamin, pastu pekerjaan yang baik, yang mulia yang boleh dapat pahala berterusan. Tak semua kelebihan2 tu pelajar2 IPT lain akan dapat. Mereka mungkin terpakasa bertungkus lumus untuk belajar untuk menjadikan wang pinjaman mereka tu sebagai biasiswa mereka , pastu ble dah grad nnti nak kena bersaing dengan ramai graduan untuk lepas interview dan merebut peluang pekerjaan. Kalo setakat kebolehan, kemahiran yang suam2 kuku tu hmm maaflah agak sukar bagi anda.

Pendapat aku mungkin pihak BPG boleh mengkaji balik adakah perlu sampai 5 tahun setengah bagi tempoh pengajian kami atau boleh dipendekkan sedikit kepada 4 tahun setengah atau 4 tahun je di masa akan datang.hmm.........

Tapi walaubagaimana pun, sabar jelah duhai hati. jangan difikirkan sangat. teruskan saja pengajianmu dan nanti taw2 ja dah nak abes pun belajar. betul x?
Assalamualaikum..

Sekarang aku sedang bercuti di rumah sempena perayaan deepavali rabu depan. Aku cuti sampai seminggu kut. Pas abes seminggu pun kemungkinan x de kelas, lau ada pun satu due kelas la. Pastu ada Muktamar PGPI 2010/2011 dan raya haji. -

Mula-mula cuti ni rasa cam x tau nak buat apa. Aku dok rehat je, wat keje2 umah and tengok korean drama. - My Girl. Ya, aku tahu korang sume dah tengok. Cerita dah berzaman kan. Tapi serius aku pun dah lama simpan dalam Buffalo aku ni tapi x tengok2 lagi sebab ble aku try tengok sikit episod satu die cam intro die kurang menarik. Tapi aku dengar ramai kata citer ni best. So aku layan je lah and sekarang dah sampai episod 11. Semuanya ada lebih kurang 16 episod lau aku x silap. Tapi bagi pendapat aku lagu2 dalam drama tu ok memang best la jugak, tapi secara keseluruhannya bagi aku x la best sangat sebab ada lagi cerita Korean and Japan lain yang lebih best yang pernah aku tengok yang mampu mengalirkan air mata aku nie. Tapi ble dah tengok separuh jalan nie, memang aku nak tengok lagi la kan sebab nak tahu apa sambungan ceritanya dan apa kesudahannya. - Pendapat manusisa memang berbeza. Walaupun majoriti ada mengatakan pendapat yang lain, tapi bagi sesengah individu mempunyai pandangan yang lain yang kadangkala boleh diguna pakai.

Bile aku tengok kalendar ble aku kira2 hari ada la dalam lebih kurang 2 minggu la lagi nak final exam. Rasanya lah sebab jadual sebenar IPG aku x keluarkan lagi. Tapi dipercayai mula exam pas raya haji ni.So, aku kena la study tuk exam. Malangnya aku cume bawa balik satu buku dan lappy je ke rumah ni. Sedangkan cuti aku seminggu. Rasa rugi je masa yang banyak tu aku x bleh nak ulangkaji banyak subjek. Masa nak balik ritu aku rushing kemas2 sebab tetibe rancang nak ke Sg Gabai ritu and terus balik ke rumah.So, aku fikir2 mungkin nak balik awal ckit mungkin balik jumaat ke. Tapi x taw la sbb abah sibuk juga, masa die di rumah x menentu jugak.
- Tapi itu bukanlah dijadikan alasan untuk tidak mengulangkaji pelajaran. Gunakan peluang yang ada contoh layarilah internet tuk search nota or baca sume powerpoint or softcopy yang ada dalam lappy dulu sebelum balik baca buku. 
-Disini pentingnya merancang  sesuatu perkara, dah tau nak balik dah kan sepatutnya malam sebelum tu dah prepare barang nak pack walopun rumah dekat.
-Masa yang ada kat rumah ni gunakan dan hargai sebaiknya. Contoh, masa nilah nak eratkan lagi hubungan sesama keluarga. Tolong ibu bapa, tambah pahala dan keredhaan ibu bapa. Latih diri jadi lebih penyabar dengan karenah adik2.
-Untuk cemerlang, bukan sekadar dengan buku je, tapi yang paling utama jaga hubungan kita dengan Allah, sesama manusia,dan  keluarga. Barulah jadi insan yang betul2 cemerlang.

Monday, October 17, 2011

Masalah tisu kaki

Assalamualaikum.. hai,

aku sebenarnye baru balik dari klinik. Dah seminggu aku sakit kaki dekat dgn tumit. Masalahnya x lebam pun, tp sakit. Dah seminggu gitu, sejak ujian amali pj selasa lepas. Tahun lepas masa ujian amali pun kaki aku sakit gak. Tapi time tu belah kiri sakit, memang lebam la sampai ungu biru warnanya, dan kaki aku nampak besar. Masa tu aku gi klinik, doctor check mcm x de pape pun, x ray pun x.. aku risau gak.. Amek masa gak la nak baik masa tu. Skang sakit kaki kanan lak. Tapi kali ni x nmpak lebam apa pun. Tapi tetap sakit. Ble gi klinik, doctor kata x de apa. Masalah tisu je. Kalo berpunca dari eksiden ke, nampak lebam ke, sakit sgnt smpai x bleh nak jalan, baru die x-ray. Tapi yang tahun lalu tu, kaki lebam x  x-ray pun.. huhu.. And doctor kata memang amek masa ni nak bek, kadang2 ada yg smpai sebulan.. Tapi x de pape lah.. huhu.. Aku diberi ubat sapu and makan. Cepat la bek, x nak dah jalan cam orang tempang.. hoho..

Sunday, October 2, 2011

Mikroteaching, UAK, Kediaman Terbuka, Dinner, Amali,Mesyuarat Agung, Exam, PBS, Cuti

Assalamualaikum dan selamat tengah hari.. Semua dah lunch? Aku x lunch lagi.. Jap lg pas aku update blog and off lappy nie.

Mmm.. assignment semua dah hantar, tapi msih belum selesai semuanya.. Sebab masih ada perbentangan mikroteaching and penulisan refleksi. So ada lagi yang belum lengkap.

Minggu depan selama 3 hari aku ada Ujian Akhir Kursus (UAK), ujian ini amat penting sama macam exam akhir nanti sebab kalau UAK ni tak lulus, makanya x boleh la nak ambil exam akhir nanti.. Lepas tu ada plak hari terbuka kolej kediaman dan dinner kediaman. Tema dinner kali ni ialah 'Twins'. So maksudnya disini, kena la cari twins cam muke yang iras ke, pakai baju sama ke and syaratnye juga kena bersama je sepanjang dinner mlm tu nnti. Lepas tu, minggu depannya pulak adalah minggu ujian amali. Semua pelajar dan subjek yang ada amali semua terlibat.

So, aku kena hadkan dan kawal la diri ni untuk online. Kena fokus study, and praktis amali. Dan lagi satu x lama lagi ada mesyuarat agung Per. Guru Pelatih Islam (PGPI) lak, aku sebagai bendaharinya perlu siapkan laporan kewangan tuk perbentangan dalam mesyuarat tu nanti. Tapi sebelum tu kena la settle kan kutip semua yuran ahli yang masih tertunggak, kemaskini invois, bil2 dan akaun sem ni. Wah, risau jugak ni takut timbul masalah dan persoalan. Hope semuanya ok..

Lagi sebulan lebih, nak exam akhir lak,. Aku harap exam kali ni pun pointer aku masih ditahap yang baik dan terus meningkat. Aminn.. So sementara sebelum exam tu, ble de masa aku kena la rajin2 balik umah jenguk family.. Ti ble dekat2 exam nak kena fokus study tul2, ulangkaji n x dpt la nak balik umah. Memang la bukan 24 jam study kan tapi, masa senggang yg ada tuk istirehat dan tuk diri sendri gak. Yelah, kuliah lagi, pebentangan lagi kan. Pastu dah cuti..

Tak sabar nak abeskan sem 2 tahun 1 PISMP nie.. Nak cuti semester bersama family tercinta. PBS tuk sem depan pun dah pilih, SK Desa Baiduri. Dekat gak dgn rumah. Kali ni wat sorang2 ja.. Tak pe, x kisah.. :)
 
Images by Freepik